Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningGPS navigering i open water
You need to log in to create posts and topics.

Rules for Swimwear for Open Water Events

A Swim wear that does not meet the requirements for category I swimwear shall be considered category II swimwear. Swimwear may include a swimsuit or wetsuit, cap or caps, goggles, arm bands and rash guards. Nose

Amen!

Tack Ryan, FINAs regler är klara och tillåter inte hjälp till navigation eller pacing. Men det är lite egendomligt att dom tillåter armbandsklocka. Polar och Garmin har ju visat att man kan bygga inn precis vad som helst av funktionalitet i en klocka och

detta var för klass 2 simmare alltså de som simma med något annat än vad är tillåtit i bassäng simning.

för klass 1 simmare:
No swimmer shall be permitted to use or wear any device which may be an aid to their speed, endurance or buoyancy. Approved swims

Ett lite inlägg i debatten.
Vid längre traillöpningar som är utan snitslar är det numera rutin att lägga in rutten i sin gps-klocka. Det är väl ungefär samma som att använda denna.
Nu har inte OW-simningen kommit så långt i sina tävlingar. Men det är vä

Med risk för att lämna ämnet, dock med fortsatt beröring.

Just den aspekten om traillöpning och rutten programmerad i klocka blir vanligare och vanligare men jag kan även där tycka att det tar bort en del av vad löpningen on/off-trail går ut på, iaf för

I simning är jag säker på att jag skulle tappa fokus om jag stirrade på blinkande lampor.

Men framför allt är det inte schysst mot medtävlande att inte hålla koll på omgivningen. Visst ligger man sist hela loppet o inte avancerar stör det väl ingen, me

Enda skälet att jag använder GPS-klocka vid längre pass och simlopp är att logga sträcka/tid för att kunna titta på det i efterhand. Som Ryan säger har man inte tid att hålla på och titta på klockan när man simmar - ligger man t.ex i en klunga med draft

På tal om GPS och loggar av sträcka - hur väl funkar det egentligen?
Har hört olika bud om det.
Senaste simningen diffade det flera hundra meter mellan
olika simmares utrustning.

Det bero helt på hur djup och länge din klockan är undervatten