Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGPS-test i Plus
You need to log in to create posts and topics.

Nu har Plus testat löparappar och en Garminklocka.

http://www.svt.se/plus/artiklar/loparapparna-haller-inte-mattet

"Den ambitiösa löparen undrar förstås om apparnas mätningar är tillförlitliga? Svaret är nej. Vi har gjort sju tester och startat 13 mätni

Det är därför den "ambitiösa" löparen arbetar med tid o puls i sin träning, och inte hastighet.

Man har ju missat något fundamentalt om man tror att en GPS kan mäta "helt rätt".

Så är det Tor. Men har inte tillverkarna missat något fundamentalt när dom då presenterar informationen med fler värdesiffror än det finns täckning för?

Var det någon som fick klart för sig om de kört samtliga appar samtidigt på endast en telefon av varje sort (Iphone och HTC)?

Som jag fattar det körde de varje app 7 gånger på de spår som redovisas.... med samtliga appar blev det då 90-tal gånger totalt medeldistansaren sprungit.

"Men har inte tillverkarna missat något fundamentalt när dom då presenterar informationen med fler värdesiffror än det finns täckning för?"

Jo, dom kanske skulle visa längden som "nu har du sprungit ungefär 1 mil".

Niklas - ja, att varje app gick sju gånger fick jag också klart för mig, men då på lite olika spår, underlag etc. Men jag tänker att om man har sju appar igång samtidigt på en telefon som alla ska ha kontakt med en satellit, så kan det bli tungt? Eller? J

Nja, så funkar det inte - telefonen har kontakt med satelliterna - men alla appar läser, via ett api (inbyggda funktioner), av ett minne där senaste gpsdata finns.

Men om man har 7 appar som håller på med detta samtidigt kan det ju gå lite trögt i en te

Nu var det bara sex appar, enligt Mackans inlägg.