Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGPS-test i Plus
You need to log in to create posts and topics.

hahaha klart de är sura då 🙂

Suckers 😀

Jag konstaterar att mina två senaste långpass var exakt lika långa (10 m upplösning) enligt min Garmin. Min 12 km-runda brukar också sluta på samma ställe, det har skiljt typ 30 m de gånger jag sprungit.

Så även om det inte är noga så är det åtminstone

Magnus: på vilket sätt skulle ett mäthjul misslyckas med att ge ett exakt värde? Om man rullar det över ett flertal stora stenar som ligger på spåret?

På samma sätt som all mätmetoder är behäftade med fel, Anders. Frågan är bara hur stort det är.
Mäthjul slirar, har olika diametrar, förs olika vägar varje gång. Etc, etc.

Det beror på hur noggrant/vårdslöst en mätning utförs, Magnus. Slirar gör bilar som spinner loss på för hög gas på för halt underlag. Kom gärna med ett förslag på mätmetod som är mer exakt än mäthjul. Snälla, säg inte "krypa runt en halvmaraled med måttba

Ja, felet blir större om man slarvar, Anders. Men det försvinner aldrig, oavsett hur nogrann man är. Däremot kan man analysera metoden litegran och komma fram till det ungefärliga felet.

Lite intressant att du tar upp måttband, för det är just så man kal

Anders: Mäthjul är inte exakt. Jag har varit banläggare till en tävling och har använt mäthjulk och cykel för uppmätningen. Har sedan jämfört värdena med en förbundsmätares mätning och även då diskuterat skillnaden i de uppmätta längderna. Jag räknar med

För oss som inte har gps o allt det där fina att mäta med, hur ska man då få fram en sträcka? Snöre och kolla/mäta på karta :P. Eller hur gör folket, använder alla gps? Kanske får ta 1 meters löptsteg, binda ett rep mellan fötterna så att det blir 1 mete

Innan jag skaffade GPS så mätte jag sträckorna på Hitta.se . Nu när jag sprungit samma sträckor med GPS så skiljer dock oftast under 100 meter.

Alexander S: Fotpod.