Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGPS-test i Plus
You need to log in to create posts and topics.

David Pavid:
Hur exakt är en fotpod?
Jag önskar ibland att jag hade en klocka med GPS, ffa om jag springer på ställen jag i vanliga fall inte springer på. För att få en mer exakt distans än min i huvudet uppskattade distans, baserat på hur lång tid det to

Ingenting är exakt.

Innan man besvarar frågan hur man mäter en distans exakt bör man kanske fundera på varför...

Janne; Tack för att du bemödade dig att förklara lite om banmätning.

Micke: Visst är det så.

Angående fotpods kan man få dom till att mäta rätt bra men det kan behöva kalibreras om mellan olika skor, olika farter och olika underlag. Om man vill att dom

Jag matar bara in de sträckor jag ska springa i klockan, med en uppsträcka för att komma upp i puls och en öppen bit på slutet, dessutom lägger jag ofta till 10-100 m på alla delar för att vara hyfsat säker på att jag inte springer för lite - det är inget

Tack Jan! Intressant att mäthjulens noggranhet är ung. som GPS:en, det innebär ju att man lika gärna kan kolla hur noggrant mäthjulet är med en GPS än tvärt om. Nästan i alla fall.;) Har inte själv sett programmet, men det verkar ju onekligen lite lätt ta

Jag har bytt till Garmins 910 för ett halvår sedan och med den får jag sjukt bra värden. Banlopp ger på 10000 meter 10 meter fel. Intervallerna på bana ger ofta samma sistasiffra (tex 400 meter). Kontrollmätta banor får jag samma siffra som de uppgivna os

"Det finns inget som är absolut exakt, " - Det finns bara "exakt" och "inte exakt", det finns inget "nästan exakt".

2+2 är exakt lika med 4

2+1.999999 är inte exakt lika med 4.

Ljusets hastighet är väl exakt?

Skillnaden mellan fysiker och matematiker: En fysiker håller på med verkligheten där matematikerns exakta modeller och formler bara är en approximativ beskrivning av verkligheten. För fysikern är det inte en fråga om en formel är sann eller inte utan hur