Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGPS-test i Plus
You need to log in to create posts and topics.

Jag springer också lopp men jag är inte lika säker på att Berglund gör det. 😉

Och på lopp lägger man på lika mycket distans som osäkerheten på mätverktyget ger.

För de som springer i samma lopp så är det väl irrelevant - som sagts i tidigare tråd så är det den som är först över mållinjen som vinner.

Men vill man jämföra resultat mellan lopp (eller pass) så är det ju bra om man jämför med äpplen med äpplen och pä

Nej, jag springer inte lopp (tävlingar). Jag har har inget intresse av det utan bedömer mina prestationer från tid/distans givet spårets egenskaper.

Förresten: vad är en "teoretisk" mil, Magnus? Finns det en "praktisk" mil? Nej.

Det finns en "perfect mile"..

Här kommer några förslag på hur man borde bestämma sträckning på ett millopp:
* Gör 10000 kopior av meterstaven i Paris och lägg dessa efter varandra
* Tillåt bara helt raka lopp och mät avståndet med laser.
* Tillverka ett nästan inelastiskt rep som lase

Påståendena "En mil är 10 000 meter" samt "Ett maraton är 42 195 meter" är stipulativa sanningar. Det existerar inga omständigheter som kan göra en stipulativ sanning falsk. Att sedan olika lopp i den empiriska verkligheten kan vara av olika längd trots a

OK absolut exakta mätningar.
Men även beräkningar ska tas med stor nypa salt.

"* Gör 10000 kopior av meterstaven i Paris och lägg dessa efter varandra"
Staven varierar säkert i längd beroende på vilken temperatur och luftfuktighet det är..;)

När jag springer tävlingar så stannar jag efter passerat mållinjen. Inte när min klocka säger att jag har sprungit en mil eller ett marathon beroende på vilken distans.
Antar hej vilt här att de flesta gör likadant. Vore kul upplägg annars på tävling att

Anders, du undrade tidgare varför mäthjul inte var exakt. Men nu bryr du dig alltså inte längre? Om man vill jämföra mätverktyg och -metoder blir det lätt konstigt om man inte bryr sig om resultatet av mätningar över huvud taget. Att en mil är 10 km är li