Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGPS vs. Cykeldator
You need to log in to create posts and topics.

ni får heltenkelt skaffa ett såntdär gammalt hedirligt hjul på pinne som man mäter sträcken på hoppbanor med och ut och kuta med det. ska enligt upgift bli på centimetern rätt. 😉 (skämtar bara)

Problemet är just antagandena och att identifiera felkällorna. T ex hur mkt glider hjulet? rena mätfel, olika störningar i gps enl osv ...

Hehe, jag vet och det är det som gör det så kul! 😉

Här får vi nog fokusera på de stora trenderna mer än störningar, där blir det nämligen en hel vetenskap och kommer inte att få plats i denna tråd.

Borde det skilja att cykla på asfalt resp. grusväg? Slirar däcken mer på grus?

Om man cyklar på en 400-metersbana, ska man då hålla absolut innervarv hela tiden?

Hur mäter de upp sträckorna till t.ex. lokala 5- och 10-kilometerslopp som anordnas på de

rent teoretiskt så finns det ingentinfg som kan vara mer exakt än cykeldatorn under förutsättning att man knappat in rätt julomkreta och sen alltid har samma tryck i däcken.
Men det finns ingen som cyklar spikrakt utan vi rör oss ju lite zick zackigt på v

> Hur mäter de upp sträckorna till t.ex. lokala 5- och 10-kilometerslopp som anordnas på de flesta orter?

En del av loppen är nog mätta med GPS, cykeldator eller t.o.m. bil men en del - ffa. de större loppen - är kontrollmätta med mäthjul av någon godkän

Men handen på hjärtat: skulle ni bli ledsna och upprivna om det visade sig att er fina miltid egentligen var en 9,7-kilometerstid? Spelar det så stor roll? Hur tänker ni?

Det skulle vara tråkigt om det var kortare för då är man sämre än vad man trodde. Om det däremot är längre så är det bara positivt. Så tänker jag 😀

Om jag stolt sprungit "10 km" på 58 minuter så att jag klarat ett av mina mål, då skulle jag så klart bli ledsen/besviken och känna mig lite dum (särskilt om jag berättat det lite lagom skrytigt för attt jag var glad) om ngn kom och talade om för mig att

Om man skulle få reda på att man har ett sämre pers så finns det ju mer att förbättra 🙂