Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 08:57Varför blir det långa förningar när sträckan är lång?
Varför blir det långa förningar när sträckan är lång?
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 09:02Korta förningar = hög fart
Korta förningar = hög fart
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 09:48Precis, meningen med tempokörning är väl att det ska gå fort, och partempo ska väl gå avsevärt mycket fortare än om man kör själv. Kör man långa förningar blir ju inte tempot speciellt mycket högre än om man kör själv...
Precis, meningen med tempokörning är väl att det ska gå fort, och partempo ska väl gå avsevärt mycket fortare än om man kör själv. Kör man långa förningar blir ju inte tempot speciellt mycket högre än om man kör själv...
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 10:02Du hinner ju vila mer när du ligger bakom på längre förningar. Tror ändå det blir längre förningar under 12 timmar än under 5 mil. Men jag vet inte, det är en ren gissning.
Du hinner ju vila mer när du ligger bakom på längre förningar. Tror ändå det blir längre förningar under 12 timmar än under 5 mil. Men jag vet inte, det är en ren gissning.
Quote from Lena O on 6 September 2011, 11:40Är det inställt?
Tyckte Linus skrev "Nästa sommar"
Är det inställt?
Tyckte Linus skrev "Nästa sommar"
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:34Aha, en partempoaspirant.
Aha, en partempoaspirant.
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 13:23Andrew, jovisst blir det mer vila, men det blir ju samtidigt mer tid att ligga och dra. Det borde ju betyda att antingen:
1) pulsen svänger mycket mer (lång tid på hög puls, sedan lång tid på låg puls)
2) man kör ett lägre tempo (lång tid mellanhög puls,
Andrew, jovisst blir det mer vila, men det blir ju samtidigt mer tid att ligga och dra. Det borde ju betyda att antingen:
1) pulsen svänger mycket mer (lång tid på hög puls, sedan lång tid på låg puls)
2) man kör ett lägre tempo (lång tid mellanhög puls,
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 13:30Jo, David, risken finns. Sedan går det en 24-timmars Fleche nästa år (lagtempo 3-5 personer där alla lag går i mål på samma ställe samma tidpunkt) och det låter också spännande. Sedan har vi ju Sverigetempot. 😀 ...så de flesta typer av långa tempolopp lå
Jo, David, risken finns. Sedan går det en 24-timmars Fleche nästa år (lagtempo 3-5 personer där alla lag går i mål på samma ställe samma tidpunkt) och det låter också spännande. Sedan har vi ju Sverigetempot. 😀 ...så de flesta typer av långa tempolopp lå
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 13:51Linus:
Med frekventa växlingar så ökar ju även tiden då man inte cyklar "optimalt map aerodynamik" då man ligger i bredd.Hade gissat på att 2-3 min är i kortaste laget om man skall hålla på såpass länge som 12h.
Dessutom ökar olycksrisk och risken för
Linus:
Med frekventa växlingar så ökar ju även tiden då man inte cyklar "optimalt map aerodynamik" då man ligger i bredd.
Hade gissat på att 2-3 min är i kortaste laget om man skall hålla på såpass länge som 12h.
Dessutom ökar olycksrisk och risken för
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 13:55"Med frekventa växlingar så ökar ju även tiden då man inte cyklar "optimalt map aerodynamik" då man ligger i bredd."
Ja, det tänkte jag ju inte på. Det är ju klart.
Vad gäller olycksrisk och att hänga av den andre gissar jag mest är en träningsfråga, tr
"Med frekventa växlingar så ökar ju även tiden då man inte cyklar "optimalt map aerodynamik" då man ligger i bredd."
Ja, det tänkte jag ju inte på. Det är ju klart.
Vad gäller olycksrisk och att hänga av den andre gissar jag mest är en träningsfråga, tr