Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGrundträning?
You need to log in to create posts and topics.

12

Min fråga är enkel - Hur grundtränar man (höst/vinterträning)? Satsar på 1500-5000m + ev 10000m.

Jag har löptränat regelbundet och seriöst i snart 7 år - 7 år som kantats av återkommande skadeuppehåll. Trots det har jag utvecklats men verkar ha fastnat

Jag är varken eller men en gång för länge sedan sprang jag sub 50 på 400 meter.
Vi är väldigt olika - speciellt jag 🙂 - men mitt tips är spring färre korta intervaller. Kanske inga.

Ger du dig ut på en långtur så använd Gösta Olanders fartlek. När du

Jag skulle börja med att öka löpmängden. Det kan ge en skjuts mot nya nivåer! Jag kör korta banintervaller kontinuerligt hela vintern, en ytterligare möjlig förändring. Halka runt på isig asfalt är, enligt mig, ingen höjdare... När man tar i alltså.

Jag skulle nog dra ner på farten under vinterhalvåret, (verkar vara lätt att få upp den snabbt) och öka träningsmängden ordentligt, kanske 2 pass om dagen för att få stor mängd lågintensiv träning, och till våren minska den totala mängden träning, köra sn

tack för input! Jag letade faktiskt fram en bok jag hade . "stora löparboken". Den förordar precis som ni säger mkt mängd och intervaller för ökning av aerob kapacitet (80-90%).

Jag har alltid pinat livet ur mig på mina grundträningsintervaller - kansk

Förr i tiden så körde man ju mycket mer periodisering över året, enligt Lydiards teorier. Lite enklare då eftersom man inte tävlade inomhus och inte åkte utomlands och tävlade på senhöst och tidig vår. Alltså gjorde det inte lika mycket att man inte var t

Förr sprang man nog mer när man kände för det, eller när några andra ville ha mig med.
Några hade den goda tanken att springa när vintern visade sig från sin sämsta sida. Det var stärkande.

I övrigt så fanns ju skidor och skridskor. Utomhus skulle det j

Jag har öppen bok här. Kolla gärna in hur jag och min musch lagt upp det.

För min del är grundträning till stor del en fråga om LSD. Och beroende på nivå så kan man allt bli lite snabbare också med hjälp av det. Själv gick jag från max 100 minuter som träningstid på halvan (21km) till ca 90 minuter på mindre än ett år och då kö

Det är min uppfattning också, att man kan bli snabbare på 10 km och längre med enbart stor mängd lågintensiv träning under kanske ett halvår, men det krävs ett antal veckor sedan att vänja kroppen vid ökad fart, musklerna är inte redo för hög fart omedelb

12