Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHöftböjaren
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har problem med mina höftböjare, när jag tränar mer känns det som att jag sträckt mig dagen efter och det håller i sig flera dagar. Stretchar efter varje pass men det vill inte ge sig. Någon som har några ideér kring detta?

Hm 🙁

Samma erfarenhet. Ser fram emot tips & synpunkter.

Yogan har en effektiv och skonsam höftbörjare. Kan inte riktigt illustrera den i text så jag ska se om jag hittar nån bild att infoga.

Muskelobalans i höftsträckarmusklerna (gluteus maximus och hamstrings)? Är inte ett helt ovanligt fenomen, att framsidan är starkare än baksidan.

Bara en tanke...:-)

http://www.drbackman.com/hip-stretches-advanced-yoga.htm

Du kan ta det längre genom att lägga dig ner över det böjda benet ocg "vila" i stretchen en stund.. Nåt att ha?

Jag tror på Sylvias förslag.

Har man blivit rejält förkortad i höftböjaren kan det vara svårt att åtgärda det själv. Jag tycker du ska kontakta en sjukgymnast och få hjälp - det kan bli andra skador som följd. Vid strama höftböjare tippar bäckenet bakåt

Precis som ni skriver sitter ofta orsaken till problemet någon annan stans på kroppen än där smärtan uppstår, ofta på motsatt sida.
Det är svårt att säga om det beror på svaga eller stela antagonister, då behöver man gå igenom din kropp lite mer i detalj.

Tack för förslagen. Har träffat en sjukgymnast och han tyckte att jag skulle börja stretcha minst en till två gånger om dagen som första åtgärd. Han trodde inte att problemet satt i baksidan då den i regel är starkare, däremot kunde problemet bero på att

(t+) Lycka till

Tack, det kan nog behövas

12