Quote from Lena O on 6 January 2011, 16:32Eftersom blodplasma inte bidra till syresättning av musklerna kan jag inte tror att en minskning av detta orsaka förhöjd puls. Det är endå de röda blodceller som transportera syret.
Kroppen måste hämta sig efter träning. Kan inte den höjda pulsen beror på
Eftersom blodplasma inte bidra till syresättning av musklerna kan jag inte tror att en minskning av detta orsaka förhöjd puls. Det är endå de röda blodceller som transportera syret.
Kroppen måste hämta sig efter träning. Kan inte den höjda pulsen beror på
Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 16:34Om blodvolymen minskar krävs högre puls för samma blodflöde. Om man då är lite uttorkad efter ett pass (svettats mycket, druckit lite) så är blodvolymen låg och pulsen blir hög. Alldeles oavsett om man har en syreskuld eller inte.
Om blodvolymen minskar krävs högre puls för samma blodflöde. Om man då är lite uttorkad efter ett pass (svettats mycket, druckit lite) så är blodvolymen låg och pulsen blir hög. Alldeles oavsett om man har en syreskuld eller inte.
Quote from Lena O on 6 January 2011, 18:56och när blodvolymen inte har förminskats, vad bero det på då?
och när blodvolymen inte har förminskats, vad bero det på då?
Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 19:02Mats,
Det låter rimligt. Jag har inte läst några direkta siffror, men det du citerar stämmer ju bra överens med att pulsen snabb avtar och att det efter några timmar inte återstår särskilt mycket att reglera?
Mats,
Det låter rimligt. Jag har inte läst några direkta siffror, men det du citerar stämmer ju bra överens med att pulsen snabb avtar och att det efter några timmar inte återstår särskilt mycket att reglera?
Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 19:03Gazzah,
De enda förklaringar jag läst om är just syreskuld och minskad blodvolym. Skulle det finnas ytterligare faktorer?
Gazzah,
De enda förklaringar jag läst om är just syreskuld och minskad blodvolym. Skulle det finnas ytterligare faktorer?
Quote from Lena O on 6 January 2011, 19:29menar du att EPOC och syreskuld är samma sak??
För jag prata om EPOC, ni har pratat om syreskuld.
Syreskuld för mig är när jag bli andfådd och kroppen kräver mer syre än den för tillfället har.
EPOC är när kroppen går in i den metaboliskafasen och bygga
menar du att EPOC och syreskuld är samma sak??
För jag prata om EPOC, ni har pratat om syreskuld.
Syreskuld för mig är när jag bli andfådd och kroppen kräver mer syre än den för tillfället har.
EPOC är när kroppen går in i den metaboliskafasen och bygga
Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 19:39Nu läste jag det en gång till... uhm, läser jag rätt så säger de att det inte är likvärdigt med syreskuld. Ok. Jag är fattar nu Gazzah.
Rent definitionsmässigt är det alltså numera fel att prata om syreskuld efter - du har en ökad syrekonsumtion, men de
Nu läste jag det en gång till... uhm, läser jag rätt så säger de att det inte är likvärdigt med syreskuld. Ok. Jag är fattar nu Gazzah.
Rent definitionsmässigt är det alltså numera fel att prata om syreskuld efter - du har en ökad syrekonsumtion, men de
Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 19:41Går vi in på begreppen är det väl egentligen så att syreskuld är en delmängd av EPOC?
Går vi in på begreppen är det väl egentligen så att syreskuld är en delmängd av EPOC?
Quote from Funbeat user on 6 January 2011, 19:41Det gäller kanske bara engelsmän?
Det gäller kanske bara engelsmän?
Quote from Lena O on 6 January 2011, 19:41Precis Mats. Nu kan du sova tryggt om natten eller hur? 😉
Precis Mats. Nu kan du sova tryggt om natten eller hur? 😉