Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninghög puls vid jogg - vad göra??
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ett problem: för att hålla pulsen på hyfsad nivå (kring 140) så måste jag jogga jättesakta, närmast i takten "rask gång". Så fort som jag försöker öka så stiger pulsen till runt 150.
Jag orkar visserligen jogga cirka en timme med pulsen på denna n

Hur vet du att 150 inte är en låg puls? Du kanske har en hög maxpuls
Kan du föra ett samtal med någon så är din puls låg nog.

..effektiv för vadå? Vill du bli snabb, uthållig, förbränna fett..?

Jag brukar ha en medelspuls under mina löpturer som ligger på mellan 163-168 ungefär och då kan jag föra ett (kanske inte helt vanligt samtal) men iaf hyfsat samtal med min springpartner.
Jag har inte kollat min maxpuls men vet att den är väldigt hög så d

Per: Jo, jag har säkert en rätt hög maxpuls. Min ungefärliga maxpuls borde enligt åldern vara 175 (jag är 45 år), men jag kommer rätt enkelt upp till en puls på 177-178 om jag springer t.ex. intervaller.

Britta: Kan man inte få allt? 😀 Främst kanske uth

Lägg undan pulsklockan och spring rättså mycket så når du nog målen.

Om du inte vet din maxpuls så har du väl inte så stor glädje av pulsklockan? Och detta med formeln stämmer inte, jag är 53 år och min maxpuls är ca 185.

Leif: Jag har inte heller stenkoll på min maxpuls, men jag tycker det är bra med klocka ändå. Man vet ju vad man brukar ligga på i ett visst tempo och ligger man mycket över och det känns jobbigt så kan man ju ta det som ett tecken på att allt kanske inte

Erik, sant. Jag hårddrog lite. Faktum är att jag själv använder den ibland på långpassen. Har gjort ett laktat-test och fick angiven puls för det som de kallar GAT3 som är lämplig på långpassen. Så ibland springer jag och kikar för att inte gå för hårt.

och jag är 57 och har en maxpuls på minst 194. Kanske 198 på löpning.
Så släng alla formler dit dom hör hemma och lär dig känna igen dina egna nivåer.