Quote from Guest on 20 July 2011, 18:46Har märkt att pulsen blir väldigt hög av värmen, varför egentligen? Hur påverkar det träningen?
Har märkt att pulsen blir väldigt hög av värmen, varför egentligen? Hur påverkar det träningen?
Quote from Funbeat user on 20 July 2011, 18:56Kroppen måste anstränga sig mera för att inte överhettas 🙂
Kroppen måste anstränga sig mera för att inte överhettas 🙂
Quote from Funbeat user on 20 July 2011, 19:48Kapillärerna vidgas och mer blod & värme går ut i huden för att kylas av svettningen, och mer blod ut i huden = mer jobb för hjärtat.
Kapillärerna vidgas och mer blod & värme går ut i huden för att kylas av svettningen, och mer blod ut i huden = mer jobb för hjärtat.
Quote from Funbeat user on 21 July 2011, 07:37Intressant de där med värme. Sprang i Kroatien förra veckan. Det var lite för varmt för att va njutbart vissa stunder. Pulsen steg rejält och tiderna gick från 5:30 till 7:00km/h...
Testade att kyla ner mig med havet, varpå kicken gjorde att tempot kun
Intressant de där med värme. Sprang i Kroatien förra veckan. Det var lite för varmt för att va njutbart vissa stunder. Pulsen steg rejält och tiderna gick från 5:30 till 7:00km/h...
Testade att kyla ner mig med havet, varpå kicken gjorde att tempot kun
Quote from Funbeat user on 21 July 2011, 15:33Vetskapen om att jag spöar ett stort antal snabbare löpare än mig själv om det är varmt/kallt/regn/snöstorm/x/y/z på dagen D sporrar mig att träna oavsett väderlek 😉
Vetskapen om att jag spöar ett stort antal snabbare löpare än mig själv om det är varmt/kallt/regn/snöstorm/x/y/z på dagen D sporrar mig att träna oavsett väderlek 😉
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 15:58Finns det något sätt att lära sig tackla värmen annat än att utsätta sig för den? Jag tycker det är skönt att springa när det är varmt men får jätteproblem om jag ska öka farten lite. Känns genast lättare när jag blöter huvudet dock.
Finns det något sätt att lära sig tackla värmen annat än att utsätta sig för den? Jag tycker det är skönt att springa när det är varmt men får jätteproblem om jag ska öka farten lite. Känns genast lättare när jag blöter huvudet dock.
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 16:34Att springa i värme kan vara för jobbigt, men om man druckit vettigt innan och sänker tempot samt kan svalka sig så kan det gå.
Att springa i värme kan vara för jobbigt, men om man druckit vettigt innan och sänker tempot samt kan svalka sig så kan det gå.
Quote from Funbeat user on 24 July 2011, 20:06Men det är inte dåligt för kroppen då att springa i värmen och att pulsen jobbar extra? Det kanske är bra att "väder"-träna inför lopp och så. Ska man bry sig om hög puls under träning? Mvh K
Men det är inte dåligt för kroppen då att springa i värmen och att pulsen jobbar extra? Det kanske är bra att "väder"-träna inför lopp och så. Ska man bry sig om hög puls under träning? Mvh K
Quote from Funbeat user on 25 July 2011, 00:54Hjärtat är en muskel i kroppen. En av flera vitsar med att träna är att få just den musklen att utveckla styrka och uthållighet genom att låta den slå oftare och längre. Vi träning i värme förstärks effekten så det är bara positivt. Träna på bara.
Hjärtat är en muskel i kroppen. En av flera vitsar med att träna är att få just den musklen att utveckla styrka och uthållighet genom att låta den slå oftare och längre. Vi träning i värme förstärks effekten så det är bara positivt. Träna på bara.
Quote from Funbeat user on 25 July 2011, 08:15MF: Hur menar du att effekten förstärks? Jag tillhör dem som älskar att springa i riktig värme och AL:s motiviering ovan är ju självklar och viktig men det går ju inte att komma upp i vare sig samma puls eller hastighet när det är varmt som optimal temp.
MF: Hur menar du att effekten förstärks? Jag tillhör dem som älskar att springa i riktig värme och AL:s motiviering ovan är ju självklar och viktig men det går ju inte att komma upp i vare sig samma puls eller hastighet när det är varmt som optimal temp.