Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHög värme = hög puls
You need to log in to create posts and topics.

12

Har märkt att pulsen blir väldigt hög av värmen, varför egentligen? Hur påverkar det träningen?

Kroppen måste anstränga sig mera för att inte överhettas 🙂

Kapillärerna vidgas och mer blod & värme går ut i huden för att kylas av svettningen, och mer blod ut i huden = mer jobb för hjärtat.

Intressant de där med värme. Sprang i Kroatien förra veckan. Det var lite för varmt för att va njutbart vissa stunder. Pulsen steg rejält och tiderna gick från 5:30 till 7:00km/h...

Testade att kyla ner mig med havet, varpå kicken gjorde att tempot kun

Vetskapen om att jag spöar ett stort antal snabbare löpare än mig själv om det är varmt/kallt/regn/snöstorm/x/y/z på dagen D sporrar mig att träna oavsett väderlek 😉

Finns det något sätt att lära sig tackla värmen annat än att utsätta sig för den? Jag tycker det är skönt att springa när det är varmt men får jätteproblem om jag ska öka farten lite. Känns genast lättare när jag blöter huvudet dock.

Att springa i värme kan vara för jobbigt, men om man druckit vettigt innan och sänker tempot samt kan svalka sig så kan det gå.

Men det är inte dåligt för kroppen då att springa i värmen och att pulsen jobbar extra? Det kanske är bra att "väder"-träna inför lopp och så. Ska man bry sig om hög puls under träning? Mvh K

Hjärtat är en muskel i kroppen. En av flera vitsar med att träna är att få just den musklen att utveckla styrka och uthållighet genom att låta den slå oftare och längre. Vi träning i värme förstärks effekten så det är bara positivt. Träna på bara.

MF: Hur menar du att effekten förstärks? Jag tillhör dem som älskar att springa i riktig värme och AL:s motiviering ovan är ju självklar och viktig men det går ju inte att komma upp i vare sig samma puls eller hastighet när det är varmt som optimal temp.

12