Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHöjdmeter GF405
You need to log in to create posts and topics.

Nu är pluginen nedtankad och testad på två olika träningar. Det blir klart bättre men ändå inte bra. Tex har jag en runda som är nere och svänger vid havsnivån. Lägsta punkten är således i verkligheten +-0 (för att vara exakt kanske 2-3 m över havet). Hög

Pluginen jämför och interpolerar i en databas med höjddata. I terräng med krånglig topografi kan det bli ganska fel ibland. Ehuru konsekventa fel. Tänkte göra ett test med lunchens runda, där jag har en ganska bra höjdprofil från kartdata att jämföra med.

GPS är generellt dåligt på att bestämma höjd. Man kan helt enkelt inte få satelliterna placerade runt sig på ett bra sätt för höjdmätning när man har ett stort jordklot under sig och satelliterna dessutom skall flyga sina banor på lämpl. höjd.

Nämnda Spo

En generell tanke angående höjdmätning som är värd att tänka på är att havsytan faktiskt inte är +/-0. Utan höjd mäts mot ett imaginärt plan (ellipsoiden) medan den verkliga havsytan varierar över jordklotets yta (geoiden) beroende på ojämn massfördelning

Bra att tänka på när man använder SportTracks plug-in är att den jobbar med geografisk höjddata och alltså inte tar hänsyn till byggnader inklusive broar. Här är ett färskt exempel på löpning över Västerbron:

Bild:http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt

Du väljer själv !

Under Settings:Plugins:Elevation Correction

finns det en bockruta för "Correct GPS elevation at import"

Hur installerar man pluginen? Idiotfråga, kanhända. Men jag får inte till det.

Thomas, tack!

Det är bara att kopiera in filerna under Plugins katalogen (jag gjorde en egen katalog därunder som heter Elevation Correction) och starta om programmet så letar det reda på din nya plugin.

Sedan är det bara att gå till ett pass klicka på "Edit Activity"

Tack. Det blev mkt bättre. Kanske inte 100% men mkt bättre än förut. Nog är det väl en smula kasst att man inte får till detta med Garmin Connect utan måste ladda hem gratisprogram för att få till den här funktionen?