Quote from Guest on 10 October 2010, 14:12I våras sprang jag en tävling på 16 km med en snittpuls på 168, vilket jag tror låg strax under mjölksyratröskeln eller möjligen precis på och det ska tilläggas att jag hade en perfekt dagsform då. Sedan dess har jag varit långt i från den nivån på liknan
I våras sprang jag en tävling på 16 km med en snittpuls på 168, vilket jag tror låg strax under mjölksyratröskeln eller möjligen precis på och det ska tilläggas att jag hade en perfekt dagsform då. Sedan dess har jag varit långt i från den nivån på liknan
Quote from Elias Engqvist on 10 October 2010, 14:22Vilken typ av intervaller skadade du sig på? Det måste ha varit korta extremsnabba intervaller?
Tröskelintervaller på 1000 eller 2000m eller progressiva 5-10km tex är annars bra grejor!
Att kasta sig på supersnabba intervaller (200-400m) är nog ett br
Vilken typ av intervaller skadade du sig på? Det måste ha varit korta extremsnabba intervaller?
Tröskelintervaller på 1000 eller 2000m eller progressiva 5-10km tex är annars bra grejor!
Att kasta sig på supersnabba intervaller (200-400m) är nog ett br
Quote from Lars Mörrby on 10 October 2010, 15:39Jag har säkert inte tränat optimalt (pulszonerna har förbättrats men VO2Max har sjunkit), men så här har det ändrat sig för mig (max puls 180 och i dag 50 år gammal):
15/7 2008
aerob 136, anaerob 158
48,7ml/kg/min, /3.5=13.9MET
VO2Max 4,63l/min1/7 2009
Jag har säkert inte tränat optimalt (pulszonerna har förbättrats men VO2Max har sjunkit), men så här har det ändrat sig för mig (max puls 180 och i dag 50 år gammal):
15/7 2008
aerob 136, anaerob 158
48,7ml/kg/min, /3.5=13.9MET
VO2Max 4,63l/min
1/7 2009
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 16:50ok, tackar för bra svar. Jag skadade mig på 1 000 metersintervaller.
ok, tackar för bra svar. Jag skadade mig på 1 000 metersintervaller.
Quote from Panama B on 10 October 2010, 17:35Re Börje
Var mäter du detta? Idag efter Hässelbyloppet delades det någon info om olika tester för att få koll www.sporttest.se
Någon som har erfarenheter positiva/negativa i Sthlm av tester modell ovan
Re Börje
Var mäter du detta? Idag efter Hässelbyloppet delades det någon info om olika tester för att få koll http://www.sporttest.se
Någon som har erfarenheter positiva/negativa i Sthlm av tester modell ovan
Quote from Lars Mörrby on 10 October 2010, 19:49Magnus,
jag har varit på Aktivitus i Göteborg.
I Stockholm finns tex Sport Support Center.
Mina värden visar väl om inte annat att de där procentsatserna inte stämmer särskilt bra (kanske som genomsnitt och kanske för några individer, men definitivt in
Magnus,
jag har varit på Aktivitus i Göteborg.
I Stockholm finns tex Sport Support Center.
Mina värden visar väl om inte annat att de där procentsatserna inte stämmer särskilt bra (kanske som genomsnitt och kanske för några individer, men definitivt in
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:53Men Börje, du har snarare försämrat dina värden om din puls är högre nu i såväl den aeroba som anaeroba zonen. Eller är de inte tagna i samma fart?
Men Börje, du har snarare försämrat dina värden om din puls är högre nu i såväl den aeroba som anaeroba zonen. Eller är de inte tagna i samma fart?
Quote from Lars Mörrby on 10 October 2010, 20:08Farten är inte densamma utan man springer vid en viss fart i 4 minuter, tar ett blodprov och mäter laktathalten, ökar farten springer 4 minuter etc.
Jag kan på de senare testet (oktober 2009) springa på 164 bpm utan att mjölksyran skenade, medan jag i Ju
Farten är inte densamma utan man springer vid en viss fart i 4 minuter, tar ett blodprov och mäter laktathalten, ökar farten springer 4 minuter etc.
Jag kan på de senare testet (oktober 2009) springa på 164 bpm utan att mjölksyran skenade, medan jag i Ju
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 19:20Jag funderar på vad det innebär att tröskelpulsen förändrats egentligen, om man ser till prestationsförmågan. Pulsens frekvens är ju bara ett indirekt mått här. Mer intressant är vilket tempo man håller vid tröskeln. Börje, vilket tempo handlade det om fö
Jag funderar på vad det innebär att tröskelpulsen förändrats egentligen, om man ser till prestationsförmågan. Pulsens frekvens är ju bara ett indirekt mått här. Mer intressant är vilket tempo man håller vid tröskeln. Börje, vilket tempo handlade det om fö
Quote from Funbeat user on 11 October 2010, 20:15Att man höjer tröskelpulsen uppåt innebär väl att man kan arbeta hårdare under längre tid ännu närmare sin maxpuls, dvs man kommer att kunna göra bättre tider inom den aktivitet man utför. Troligtvis får man en bättre löpekonomi om det är löpning som utfö
Att man höjer tröskelpulsen uppåt innebär väl att man kan arbeta hårdare under längre tid ännu närmare sin maxpuls, dvs man kommer att kunna göra bättre tider inom den aktivitet man utför. Troligtvis får man en bättre löpekonomi om det är löpning som utfö