Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag började min löparkarriär i april detta år, då startade jag träning inför tjejmilen i september. Nu, ca 2 månader in i träningen med ett par förkylningsperioder här och där (småbarnsförälder...), så har jag fått problem. Till en början plågades jag av

Inget svar på din fråga, men jag tror att ordet du menar är mjälthugg, inte mjälltugg.
Kan underlätta om du får för dig att googla på det (jag är värdelös på att googla så det överlåter jag till dig själv 🙂 ) eller söka här på Funbeat.
Hoppas du snart b

Tänk på hur du andas, eller rättare sagt ska man kanske inte behöva tänka på det. Det beror på syrebrist i magtrakten. Det sägs vara vanligare efter en måltid, kanske med matspjälkningen? Kan det vara så att du springer på kvällarna bara en kort stund eft

Har man haft rejält håll, kan det vara lätt att få tillbaka det under veckorna efter. Håll är ju en kramp, o har man haft kramp nånstans kommer det lätt tillbaka. Det blir INTE bättre av att plåga/tvinga sig att springa trots stark smärta i mellangärdet

Haha... Lite roligt att läsa den här frågan...
Precis om detta skrev jag om på min blogg för en månad sen eller nåt:
http://beavertrack.blogspot.com/2010/04/pa-jobbet.html
Hoppas det kan hjälpa något... 🙂

Min egen upplevelse av håll brukade uppkomma när jag tränade för kort tid efter en måltid. Väntade jag två timmar efter måltid innan jag började springa så minimerades risken för håll.

Nu har jag dock inte haft håll på länge och jag tror detta beror på

Det var ett tag sen jag hade håll nu, men jag tycker det brukade hjälpa att sakta ner och fokusera på att öppna upp bröstkorgen och andas från djupet av lungorna.
Att du får håll när du går låter lite konstigt. Du kan inte ha hostat hårt och skadat ett r

Att håll / mjälthugg har något att göra _specifikt_ med att man tränar för nära inpå maten är en myt.

Har haft det lite lätt vid olika tillfällen men jag brukar ta en sten eller bilnycklar i handen på motstående sida, springa vidare och för mig hjälper det faktiskt. Det gör det absolut.
Alltså, om hållet sitter på vänster sida så håller jag något i höger

Min erfarenhet är att ju bättre tränad, desto mindre risk för håll.

Jag har inte haft håll på flera år, men när jag inte tränade lika ofta fick jag håll nästan jämt.

Min lösning då, hade med andning att göra. Jag andades djupa andetag i takt med fotisä

12