Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHälsenan....
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad kan man göra om man börjar känna av vänster hälsena lätt? Ska springa Göteborgsvarvet i maj, så man måste ligga i nu. Några övningar man kan göra? Eller kan man springa om man känner av det?

Tacksam på svar!
/Marina

Excentriska tåhävningar ska visst vara bra. Läs mer här:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=260207

tejpa! Jag la just upp bilder på min hälsena tejpning åt en vän, kika på dem du! 🙂
Och VÄRM UPP. ORDENTLIGT. Lite svårt med tejpningen på, men man kan ju värma upp först och tejpa sen... eller blir det för svettigt då... Du får testa dig fram 🙂

Klura på om dina skor är för slitna. Vid tvekan byt om du har pengar som bränner i fickan.

Annars är exentriska tåhäv the shit. Har defenitivt hjälp mig.

Du bör också fundera på att dra ned på snabba pass ett tag. Fortsätt spring (vissa rekommenderar de

Tåhävningar (som ovan)
Stretch, stretch och mer stretch. Typ, sitt på huk, "väggpressen", yogaställningen "hunden" (http://www.alltomyoga.se/index.php?art_id=60)

Massage "bakom" skenbenet på insidan. Lite klurigt att förklara men typ såhär:
Lägg upp ben

Excentriska tåhävningar och strech!
Gärna med både rakt och böjt ben. Tex 2*15 av varje. När jag hade hälsenetendinos tyckte dom dessutom att man skulle hjälpa till med "friska" benet på vägen upp så man bara använder onda vaden på nervägen. Låter det va

Fick en släng av "besserwissium"

Att man hjälper till med andra benet på uppvägen är det som gör tåhävningen excentrisk 😉

skaffa ett ilägg till dina skor (de du använder dagligen) som gör att hälen kommer upp en liten bit, det avlastar hälsenan ganska bra.

Kyl ner hälsenorna efter löppassen. Görs enklast med duschen. Kylbehandlingen samt de ovan nämnda excentriska och andra tåhävningar kommer att göra nästintill underverk! Det svåra är nog att vara disciplinerad nog att se till att verkligen göra tåhävninga

tåhävningar skall göras två gånger per dag.

12