Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHälsospåret
You need to log in to create posts and topics.

12

I våran kommun kan man springa en uppmätt runda och med hjälp av deras uträkningar mäta hur bra kondition man har.
Man ska springa i "Prattempo" och känna att man ska orka springa minst lika mycket till, annars har man sprungit för fort...
Det blev 3,4 k

Konstigt test.
Att inte ta i så mycket, är inte exakt test.
Varför inte springa 2 varv och släppa handbromsen.

Mitt tips är att släpp prat och kör på som dina kollegor säker redan gör. Eller så får du jämnföra vilken tid folk har på milen som exempel.

Väldigt märkligt test. Det visar väl egentligen bara att du har bättre än "urkass" kondition, men inte hur mycket bättre. Jag antar att prattempot var en fattigvariant för att simulera en lagom puls. Det är dock inget man kan analysera hur som helst, allr

Tar din chef det där som ett mått på er kondition så är h*n vrickad! Nått mer objektivt måste det väl gå att få till!

För övrigt tycker inte _jag_ att det är så himla dåligt, men å andra sidan är jag subjektiv eftersom jag själv ligger ungefär där tidsmä

Att göra ett test där man ska hålla prattempo blir lätt väldigt fel när man börjar jämföra med andra människor eftersom alla kör på olika intensitet även om de tycker att de håller prattempo. Den enda man kan jämföra med då är sig själv.
Mitt prattempo ä

Frida: Spring spåret så snabbt du kan och säg att det är ditt prattempo. Testet är så kasst och säger ingenting att du lika gärna kan skita i hur det ska utföras.

Jag kan inte sluta fundera på vad du har för jobb och varför din chef ska bedöma din och dina kollegors hälsa utifrån en runda ni ska springa på er fritid. Får man högre lön om man har bättre hälsa? Kortare eller längre lunchrast? Mer eller mindre "friskv

Annelie: Jag jobbar inom lss och våran kommun har gjort någon form av hälsosatsning i samband med att det blev rökförbud på arbetstid... Jag tycker också att det är helt sjukt!
Nästa gång springer jag så fort jag bara orkar:)
Tack för alla svar.

Bonuslön till de som springer snabbast! 🙂

Nej, men något incitament till att göra det borde finnas. Hälsoargumentet finns där, men det argumentet har ju alltid funnits och är inget nytt.
Alla anställda som genomför hälsotestet får 60 minuter per vecka

Anders: Det är väl också fel om man redan ligger på en väldigt hög nivå? Hur ska man då kunna förbättra sig så man premieras?

12