Quote from Guest on 15 June 2008, 15:55Vad räknar man eg. som det hårdare underlaget- löpband eller asfalt? Funderar pga. att jag nästan uteslutande springer på löpband och undrar om benhinnor osv skulle palla samma sträckor på asfalt utan att göra ont..grusväg räknas som "bästa" underlaget re
Vad räknar man eg. som det hårdare underlaget- löpband eller asfalt? Funderar pga. att jag nästan uteslutande springer på löpband och undrar om benhinnor osv skulle palla samma sträckor på asfalt utan att göra ont..grusväg räknas som "bästa" underlaget re
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 16:05Jag skulle nog säga att springa i skogen är det skonsammaste underlaget.
Löpband har jag aldrig testat så jag har ingen koll på hur hårt det är.
Men du kan väl testa att springa en kortare sträcka utomhus och se hur dina ben reagerar.
Jag skulle nog säga att springa i skogen är det skonsammaste underlaget.
Löpband har jag aldrig testat så jag har ingen koll på hur hårt det är.
Men du kan väl testa att springa en kortare sträcka utomhus och se hur dina ben reagerar.
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 16:09Jag tror inte grusväg är mindre hårt än asfalt. Då får det väl vara lösgrus man springer i. Grusvägar är ju hårdpackade....
Sedan tror jag inte att det ena underlaget egentligen är sämre än det andra ur skadesynpunkt, utan att man måste vänja sig försikt
Jag tror inte grusväg är mindre hårt än asfalt. Då får det väl vara lösgrus man springer i. Grusvägar är ju hårdpackade....
Sedan tror jag inte att det ena underlaget egentligen är sämre än det andra ur skadesynpunkt, utan att man måste vänja sig försikt
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 16:12Jag tror det är lite bättre dämpning genom hårdpackad grus/lera-väg än vad det är på asfalt...
Löpning i mosse/kärr är ju extremt skonsamt men mer styrkelöpning än "löpning" i vanlig bemärkelse.
De löpspår som har sågspån som underlag är ju annars kala
Jag tror det är lite bättre dämpning genom hårdpackad grus/lera-väg än vad det är på asfalt...
Löpning i mosse/kärr är ju extremt skonsamt men mer styrkelöpning än "löpning" i vanlig bemärkelse.
De löpspår som har sågspån som underlag är ju annars kala
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 16:17Fortsättning:
Jag tror inte att man ska eftersträva att "vara försiktigt vid BYTE av underlag" utan man ska ligga steget öre och hela tiden springa på varierande underlag. Distanspass på asfalt, långpass i skogen, intervaller på bana/löpband, intervaller
Fortsättning:
Jag tror inte att man ska eftersträva att "vara försiktigt vid BYTE av underlag" utan man ska ligga steget öre och hela tiden springa på varierande underlag. Distanspass på asfalt, långpass i skogen, intervaller på bana/löpband, intervaller
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 16:19Påminner mig om en diskussion mellan två skateboard-åkare jag hörde, de diskuterade vad som var mjukast; asfalt eller betong!
De kom fran till att det var skönare att tilla på asfalt för den fjädrar mer !
Påminner mig om en diskussion mellan två skateboard-åkare jag hörde, de diskuterade vad som var mjukast; asfalt eller betong!
De kom fran till att det var skönare att tilla på asfalt för den fjädrar mer !
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 16:24"Jag tror inte att man ska eftersträva att "vara försiktigt vid BYTE av underlag" utan man ska ligga steget öre och hela tiden springa på varierande underlag. Distanspass på asfalt, långpass i skogen, intervaller på bana/löpband, intervaller i skogen, jog
"Jag tror inte att man ska eftersträva att "vara försiktigt vid BYTE av underlag" utan man ska ligga steget öre och hela tiden springa på varierande underlag. Distanspass på asfalt, långpass i skogen, intervaller på bana/löpband, intervaller i skogen, jog
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 16:30Jo absolut. Min point var då: gör inte skitmycket av nånting, utan lite av varje, redan från början 🙂
Jo absolut. Min point var då: gör inte skitmycket av nånting, utan lite av varje, redan från början 🙂
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 16:33Då är vi sams - bättre förklok än efterklok! 😀
Då är vi sams - bättre förklok än efterklok! 😀
Quote from Funbeat user on 15 June 2008, 16:48jag pallar verkligen inte att springa på löpband, mina benhinnor tar styrk direkt lr mnusklerna där för jag är ovan kanske.
asfalt funkar bättre men när jag kommer över till grusväg smärtar det lite i benen de första hundra metrarna för benen är "vana" a
jag pallar verkligen inte att springa på löpband, mina benhinnor tar styrk direkt lr mnusklerna där för jag är ovan kanske.
asfalt funkar bättre men när jag kommer över till grusväg smärtar det lite i benen de första hundra metrarna för benen är "vana" a