Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHårdast underlag?
You need to log in to create posts and topics.

12

Det påstås att grusväg är lika hårt som betong, men då förutsätter man en grusväg som är "lutad" och nyttjas flitigt. Den packas ihop och fjärdrar ingenting, något som asfalt gör (och ganska mycket, speciellt om den är varm sägs det).

Å andra sidan kan e

Jag skulle nog ranka hårdheten så här:
gatsten, betong, asfalt, grusväg, elljusspår, elljusspår med sågspån, myr.

Nu finns det ju förstås många varianter av grusväg och elljusspår förstås så skalan är lite flytande.
Min favorit är elljusspår utan sågspå

i papperskorgen. de vi har på stationen är stenhårt, fjädrar inget. alla är inte så men kanske någonstans mellan betong och asfalt

Kan ju bara kommentera för mig själv och jag har enbart sprungit på asfalt vilket jag då tycker funkar jättebra och jag har inte ont eller någonting.

Dock skulle jag testa elljusspåret när det hade tinat fram nu på vårkanten, mycket fint underlag med bar

Pratade med en elitorienterare om detta och han sa att

"de hade mest skador vid säsongens slut resp början. På vintern kan de inte springa i skogen pga snö så det blev asfaltlöpning och därmed skador. På våren när de började på nytt att springa i skogen

Håller med Jonas om rankingen. Gatsten, och då kanske speciellt de där riktigt stora meterlånga rackarna, är något av det värsta jag vet.

Och så vill jag instämma med ovanstående om att det kan vara problem med att byta underlag... Det är lite som att bö

tack för synpunkterna hörrni! 🙂

sen så kan ju stigar ge andra skador på kroppen.... som skrubbsår på händer och trasiga tår osv (#)
(tog över 3månader innan mina tånaglarna hade repat sig efter senaste halvmaran i skogen....)

..sprang på grusväg idag ca 20 minuter..inte så länge, men jag fick inga problem med fötter/ben/knän iaf! :)..brukar ha sjukt lätt att få skavsår, men trots att skorna blev lite blöta gick det bra! härligt!

vad kul för dig britta

12