Quote from Guest on 22 July 2011, 13:49Hej, jag har nyligen börjar att springa, har gradvis byggt upp min kondition de senaste året och provade förra veckan att springer milen för första gången detta gick utan några svårigheter förutom lite stela vader mot slutet.
Om en vecka drar jag till Me
Hej, jag har nyligen börjar att springa, har gradvis byggt upp min kondition de senaste året och provade förra veckan att springer milen för första gången detta gick utan några svårigheter förutom lite stela vader mot slutet.
Om en vecka drar jag till Me
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 13:59Är du frisk och utan skador? Isåfall inga problem. Spring tre ggr i veckan, jobba upp ett pass till 15km (det räcker). Gör vad du vill på de andra två.
Är du frisk och utan skador? Isåfall inga problem. Spring tre ggr i veckan, jobba upp ett pass till 15km (det räcker). Gör vad du vill på de andra två.
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 14:26Oki så du menar att jag bara tränar på att springa 1.5 fram tills loppet och sen pushar de sista 5 på tävlings instinkt ? 😀
Är detta för att det ska bli mindre åter hämtnings under träningsperioden ?
Oki så du menar att jag bara tränar på att springa 1.5 fram tills loppet och sen pushar de sista 5 på tävlings instinkt ? 😀
Är detta för att det ska bli mindre åter hämtnings under träningsperioden ?
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 14:32Man klarar typiskt sett att springa 50% längre än man är van vid, så 15km räcker som långpass för en halvmara om man är lite tidspressad och accepterar att vara mör i ngn vecka efter halvan. Hade du haft mer tid så kunde du såklart satsat på längre tränin
Man klarar typiskt sett att springa 50% längre än man är van vid, så 15km räcker som långpass för en halvmara om man är lite tidspressad och accepterar att vara mör i ngn vecka efter halvan. Hade du haft mer tid så kunde du såklart satsat på längre tränin
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 15:53Är 58 år och jag springer nästan aldrig längre än 15 km (i motionsspår) och jag har inga problem med att fixa en halvmara. Så rådet du fick ovan fungerar säkert bra för dig.
Är 58 år och jag springer nästan aldrig längre än 15 km (i motionsspår) och jag har inga problem med att fixa en halvmara. Så rådet du fick ovan fungerar säkert bra för dig.
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 18:02Oki för tipsen, har nu kollar lite på olika löparprogram och många har med intervall och sådant, men det kan jag skippa enligt er?
Oki för tipsen, har nu kollar lite på olika löparprogram och många har med intervall och sådant, men det kan jag skippa enligt er?
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 18:41Grejen med intervaller för din del är väl att 1)det tillför inte mycket för att du ska "klara" halvmaran 2)risken för skador ökar en del 3)dom är lite knepiga att få till som ensamlöpare.
Koncentrera dej på långpassen.
Grejen med intervaller för din del är väl att 1)det tillför inte mycket för att du ska "klara" halvmaran 2)risken för skador ökar en del 3)dom är lite knepiga att få till som ensamlöpare.
Koncentrera dej på långpassen.
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 18:48Tre pass i veckan varav ett lite längre (15 km) och minst ett pass på asfalt. Asfaltpasset kan vara lite kortare (5-7 km) och är för att lederna och musklerna ska vänja sig vid underlaget.
Tre pass i veckan varav ett lite längre (15 km) och minst ett pass på asfalt. Asfaltpasset kan vara lite kortare (5-7 km) och är för att lederna och musklerna ska vänja sig vid underlaget.
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 19:20Om du klarar av att att springa en mil nu utan svårigheter som du skriver så tror jag att du även klarar av att springa uppemot 21km i dagsläget. På 10-11 veckor kan du göra mycket för din form. Vill du bara ta dig runt utan tidsmål kan du fortsätta träna
Om du klarar av att att springa en mil nu utan svårigheter som du skriver så tror jag att du även klarar av att springa uppemot 21km i dagsläget. På 10-11 veckor kan du göra mycket för din form. Vill du bara ta dig runt utan tidsmål kan du fortsätta träna
Quote from Funbeat user on 22 July 2011, 20:00Det är ju populärt med planer för hur man ska träna, så då ska väl jag inte vara sämre och föreslå en även jag. Detta är receptet för att nå det allra bästa resultatet utifrån din kapacitet:
1. Spring en halvmara, allra helst på sträckningen som tävlinge
Det är ju populärt med planer för hur man ska träna, så då ska väl jag inte vara sämre och föreslå en även jag. Detta är receptet för att nå det allra bästa resultatet utifrån din kapacitet:
1. Spring en halvmara, allra helst på sträckningen som tävlinge