Quote from Guest on 16 July 2010, 12:49Jag har kört på en gammal 80-tals-racer och kom upp i c:a 27-30km/h. Visst kan man säkert nå högre hastighet med gedigen träning, men frågan är hur mycket som beror på cykeln och hur mycket som beror på mig?
Min ursprungstanke är att cykla till jobbet,
Jag har kört på en gammal 80-tals-racer och kom upp i c:a 27-30km/h. Visst kan man säkert nå högre hastighet med gedigen träning, men frågan är hur mycket som beror på cykeln och hur mycket som beror på mig?
Min ursprungstanke är att cykla till jobbet,
Quote from Funbeat user on 16 July 2010, 12:59Beror mest på terrängen och vinden. Under likvärdiga förhållanden skiljer det inte så mycket. Brukar kännas i motvind och uppför på "den gamle". Pendlar 3-4 ggr i veckan cirka, både på kolfiber och stål.
Beror mest på terrängen och vinden. Under likvärdiga förhållanden skiljer det inte så mycket. Brukar kännas i motvind och uppför på "den gamle". Pendlar 3-4 ggr i veckan cirka, både på kolfiber och stål.
Quote from Funbeat user on 16 July 2010, 13:18Det eneste du sparer er en masse penger. Tiden blir den samme.
Mulighvis 1 minnutt om du setter på hjul til 7-10.000 kroner
Dt du sparer mest på er trening, så trampa på
Det eneste du sparer er en masse penger. Tiden blir den samme.
Mulighvis 1 minnutt om du setter på hjul til 7-10.000 kroner
Dt du sparer mest på er trening, så trampa på
Quote from Funbeat user on 16 July 2010, 13:56Tusen tack för bra svar, det sparar mig en massa pengar.
Visserligen hade jag även blivit glad för ett svar som sa att jag kunde spara en massa tid på att köpa ny cykel och på så vis minska skillnaden mellan pendling via bil vs. pendling via cykel. Men,
Tusen tack för bra svar, det sparar mig en massa pengar.
Visserligen hade jag även blivit glad för ett svar som sa att jag kunde spara en massa tid på att köpa ny cykel och på så vis minska skillnaden mellan pendling via bil vs. pendling via cykel. Men,
Quote from Funbeat user on 16 July 2010, 13:58Hmm därmed är det inte sagt att du inte ska köpa en ny racer. För de är otroligt kul med ny cykel och man känner sig både starkare och snabbare!
Hmm därmed är det inte sagt att du inte ska köpa en ny racer. För de är otroligt kul med ny cykel och man känner sig både starkare och snabbare!
Quote from Funbeat user on 16 July 2010, 14:06Det är vinden som bromsar mest. Så en låg sittställning påverkar mycket, men kan var obekväm om man inte är van.
Även däcken spelar en viss roll, men sådana är alltid en kompromiss mellan lågt rullmotstånd, hållbarhet, komfort mm.
Det är vinden som bromsar mest. Så en låg sittställning påverkar mycket, men kan var obekväm om man inte är van.
Även däcken spelar en viss roll, men sådana är alltid en kompromiss mellan lågt rullmotstånd, hållbarhet, komfort mm.
Quote from Funbeat user on 16 July 2010, 15:43Med en ny cykel så kör du mer och då kör du fortare efter en säsong.
Med en ny cykel så kör du mer och då kör du fortare efter en säsong.
Quote from Funbeat user on 16 July 2010, 16:29På 1980-talet hade cyklarna ganska dåliga bromsar, bara det är ett skäl att byta upp sig. De hade också färre växlar och växelreglagen satt på ramen. Lite fart kan du vinna på att det går fortare att växla och att det är lättare att alltid ha rätt utväxli
På 1980-talet hade cyklarna ganska dåliga bromsar, bara det är ett skäl att byta upp sig. De hade också färre växlar och växelreglagen satt på ramen. Lite fart kan du vinna på att det går fortare att växla och att det är lättare att alltid ha rätt utväxli
Quote from Funbeat user on 16 July 2010, 16:33Jag har Campabromsar på några cyklar och de stoppar fortfarande.
Det gäller att använda nytt gummi.
Jag har Campabromsar på några cyklar och de stoppar fortfarande.
Det gäller att använda nytt gummi.
Quote from Funbeat user on 16 July 2010, 16:41Det är framför allt bromshandtagen på min Peugeot från -88 som är ganska usla, men man ska kanske inte generalisera.
Det är framför allt bromshandtagen på min Peugeot från -88 som är ganska usla, men man ska kanske inte generalisera.