Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHastighet med ganska bra racer?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har kört på en gammal 80-tals-racer och kom upp i c:a 27-30km/h. Visst kan man säkert nå högre hastighet med gedigen träning, men frågan är hur mycket som beror på cykeln och hur mycket som beror på mig?

Min ursprungstanke är att cykla till jobbet,

Beror mest på terrängen och vinden. Under likvärdiga förhållanden skiljer det inte så mycket. Brukar kännas i motvind och uppför på "den gamle". Pendlar 3-4 ggr i veckan cirka, både på kolfiber och stål.

Det eneste du sparer er en masse penger. Tiden blir den samme.

Mulighvis 1 minnutt om du setter på hjul til 7-10.000 kroner

Dt du sparer mest på er trening, så trampa på

Tusen tack för bra svar, det sparar mig en massa pengar.

Visserligen hade jag även blivit glad för ett svar som sa att jag kunde spara en massa tid på att köpa ny cykel och på så vis minska skillnaden mellan pendling via bil vs. pendling via cykel. Men,

Hmm därmed är det inte sagt att du inte ska köpa en ny racer. För de är otroligt kul med ny cykel och man känner sig både starkare och snabbare!

Det är vinden som bromsar mest. Så en låg sittställning påverkar mycket, men kan var obekväm om man inte är van.

Även däcken spelar en viss roll, men sådana är alltid en kompromiss mellan lågt rullmotstånd, hållbarhet, komfort mm.

Med en ny cykel så kör du mer och då kör du fortare efter en säsong.

På 1980-talet hade cyklarna ganska dåliga bromsar, bara det är ett skäl att byta upp sig. De hade också färre växlar och växelreglagen satt på ramen. Lite fart kan du vinna på att det går fortare att växla och att det är lättare att alltid ha rätt utväxli

Jag har Campabromsar på några cyklar och de stoppar fortfarande.
Det gäller att använda nytt gummi.

Det är framför allt bromshandtagen på min Peugeot från -88 som är ganska usla, men man ska kanske inte generalisera.