Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHastighet på löpbandet
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har alltid haft svårt för att springa i en jämn takt och börjar alltid springa för fort vilket leder till att jag måste sluta mitt i för att gå eftersom jag blir för trött.

Nu måste jag börja satsa lite seriösare på just löpningen eftersom jag ska s

Det är en fråga som är i stort omöjligt att svara på. Vilken hastighet som är rimlig eller du bör hålla är helt individuellt.
lättast är kanske att springa ute någon gång först och se hur fort du springer tex 3km för att ha något att utgå ifrån. frågar du

är det första gången ? prova på 9km/h

Ja förstår att den skulle vara knepig att svar på. Problemet är ju att jag alltid måste lägga av för att jag går för hårt ut så har ingen koll alls på vad som är "rimligt". Vill gärna orka 5 km till en början i riktigt lågt tempo.

Ställ in för långsamt då, men spring ändå 5km. Om det är för lätt kan du öka med 1 km/h nästa gång.

Jag hade samma problem innan jag började springa med pulsklocka. Då såg jag till att ligga på 130 i puls. Det gick så långsamt att jag kunde promenerat om

Som folk skriver så är det en omöjlig fråga. Är man nybörjare på löpning kanske man måste springa i 5-6 km/h. Eller 9 km/h som nån skrev, men jag som sprungit ett par månader kan inte hålla det tempot nån längre stund.

Välj mellan att växla mellan att g

Jag har bara sprungit på löpband, blir antagligen ändring efter en tur till Löplabbet dock, och tycker det är riktigt jobbigt o springa för sakta. Blir alldeles för korta steg för mig om jag håller 9km/h. Har efter lite labbande kommit fram till att 12-1

Som syrrans fd sa till mig..."spring inte fort i början,då blir du bara trött o orkar inte...¨gå ut lungt..sen när du är "mitt i",då kan du öka aningen"..Så inled lugnt o småjogga de 3 första kilometrarna..

Tack alla för svar. Kom just hem från löpbandet, sprang 5 km på 33 minuter. Skulle nog klara mer i det tempot men gymmet stängde. Kändes som ett bra tempo iaf.

Dock: jag har alltid haft problem med att få håll. Nu åt jag rejäl lunch vid 15 och sprang vid

Kan det vara hållningen? Att du inte rätar på dig när du springer?

12