Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjälm med inbyggt glid vid sneda …
You need to log in to create posts and topics.

Frågan är om man blir svettig av täta kläder, eller ansträngning?

Apropå en annan diskussion: Hur varmt var det inuti en medeltida rustning en solig och stekhet dag? Med vadderad jacka under för att ta upp stötarna ... likafullt tog riddarna det ... men snacka om obekväma ridkläder.

Ok.. Infobehovet kvarstår...

Av ANSTRÄNGNING!! Testa själv med och utan kläder så vips har du gjort dig en egen liten vetenskaplig studie! 😉

Men eftersom cykling inte känns så farligt så hade jag ju ingen hjälm när jag var i skogen med cykeln på lunche

Jag tror att Smygande Fisen i Bonanza också blev svettig i sitt höftskynke.

"Apropå en annan diskussion: Hur varmt var det inuti en medeltida rustning en solig och stekhet dag? Med vadderad jacka under för att ta upp stötarna ... likafullt tog riddarna det ... men snacka om obekväma ridkläder."

Det kan bli kanska varmt kan jag r

Skramlade eller gnisslade det inte som med Plåtmannen?

Riddarna var ganska tränade för ändamålet. Rustningarna var också oerhört mycket smidigare än vad man kan tro. Har sett tester i "hinderbanor" med rustning och det går faktiskt rätt bra. En 30-kilos ryggsäck gör än ju långt ifrån handlingsförlamad och om

Skillnaden borde rimligtvis vara jämförbar med om en vältränad person på 65 kg snabbt ökade i vikt till 95 kg. Fettet ganska jämnt fördelat på kroppen. Nog finns det många på 95 kg som kan vara nog så smidiga och kvicka.

Jodå, visst var de tränade och visst var rustningarna smidiga, men jag skulle gärna vilja veta vilka typer av rustningar de använde i de tester du nämner, för det är VÄLDIGT stor skillnad på en 1200-talsrustning och en 1450-talsrustning... Jag har aldrig

Tacka vet jag avståndsvapen! 😀

Med en båge eller armborst kan man gömma sig bakom en buske och bara peppra på!