Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hålla in armbågar och knän, om du inte tänkt på det aktivt? Tighta kläder förstås, inget fladder i tröja/linne

Eftersom vi pratar triathlon får du aldrig tillbaks den tid du förlorar på att dra på dig ett par skoöverdrag genom minskat luftmotstånd. Glöm med andra ord skoöverdrag.

Possition på cykeln och hög kadens tycker jag är de bästa råden i tråden.

Dessutom

Eftersom vi snackar triathlon.
Träna mer simning.
Hade du kommit upp en minut tidigare ur vattnet hade du kunnat ligga på rulle hela cyklingen och sparat massor av energi.

Investera i tempo-båge (som inte sticker framför bromshandtagen enl. reglement

Hej Sandra!

Jag körde också i Västerås och upplever precis samma känsla som du på cyklingen. Jag körde i mastersklassen och cyklade med min tempocykel. När vi cyklade i motvinden så kändes det för mig som att cykla i uppförsbacke. Jag vet att jag inte är

Ffa be någon kunnig kolla hur du sitter då du cyklar. Knäna ska peka rakt fram. Armbågar rakt bak. En aerohjälm är en av de prylar som ger mest förbättring av luftmotståndet då det gäller prylar.

Kryp ihop, hög kadens och träna benen. Cykla intervaller och backar.
Ha inte en för hög sittställning då risken för att börja studsa upp och ner på sadeln ökar när kadensen ökar.
Oavsett all förbättring jag gjort på min utrustning så är det all backcyklin

Test i vindtunnel, med vanlig landsväg, ej tempo och tillhörande tempopinnar, har påvisat att bäst aerodynamik får du om håller i ovandel av bock, med underarmarna horisontellt. Dvs, du ska inte greppa i den nedre delen av bocken.
Se denna länk:
http://v

Bra artikel, tack Daniel!

12