Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHjälp!
You need to log in to create posts and topics.

Idag när jag var ute och sprang så noterade jag en sak. Jag drar upp axlarna något fruktansvärt, speciellt höger axel. När jag tänker på det så fungerar det men så fort jag släpper tanken så drar jag upp dem.

Till saken hör det att jag har en whiplashska

Har varit upp nån gång tidigare. Jag tror kontentan blev att om du slappnar av i händerna så hänger armar och axlar med.
Så håll händerna löst, du ska inte kunna ha nåt kvar i greppet. Och håll dom också lågt, om du inte springer allt för fort så går det

Jag försöker springa med öppna händer nu men ibland blir de lite knytna. Ska tänka på det i framtiden. Så onödigt att slösa energi på onödigheter. Tack för tipset 🙂

Jag har exakt samma problem. Kanske inte att just höger axel åker upp mer men i övrigt. Jag försöker tänka på att inte hålla händerna över naveln och att luta mig fram lite. Det funkar men så fort jag blir trött åker axlarna upp. Vid sträckor över 1 timme

Jag har samma problem också med spända axlar. Är jättespänd hela tiden, dygnet runt. Ibland är jag nervös och orolig. Ibland fryser jag. Har en knakning i nacken också som blir jobbig ibland. Jag tror också att jag ibland spänner mig så mycket att jag bli

Håkan, visst är det så att ju tröttare man blir dessto mer drar man upp dem. Men att springa med händerna under navelhöjd, är inte det obekvämt? Men jag ska testa. Ska ut imorgon igen och plåga mig 🙂

Karin, känner igen det där med att vara spänd men i mitt fall så handlar det inte om att jag är nervös.

Jag har en skada som gett muskulära problem som inte jag åtgärdat förrän nu. Trots 12 år av sjukgymnastik så är det inte förrän NU som jag inser att

Händerna i bälteshöjd är lagom. I alla fall för energisnål långdistanslöpning. Jag brukar tänka att det är som att hålla i en livrem som sitter väldigt löst.
Ju lägre man kan hålla armarna ju stabilare blir man också. Två tredjedelar av kroppsvikten sitte

Tack för alla tips. Ska helt klart ta till mig dem och testa imorgon. Ska bli spännande att se hur det känns.

Tack så hemskt mycket och ha en trevlig helg 😀

Belinda:
Tejpa från varje axel ner till höften. Har inte testat och det verkar dessutom korkat men vadå.
Då känner du direkt när du höjer axlarna. Kan vara något att prova på ett kort och lugnt pass.