Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelhjälp med att kolhydratladda?
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag ska om ett par veckor till alperna för att under en vecka försöka ta mig an Alpe d Huez, Galibier, Col d’Izoard mfl och så småningom Mont Ventoux.

Träningen går väl ok tror jag, men jag tänkte att det kanske finns mer att göra på andra områden.

Du laddar varje dag.
Du kommer inte att kunna KH ladda 3 dagar framåt innan och hoppas att du klara dig på det under de kommande 7dagar.
Ät rejälja frukoster, och smälla in dig en återhämntningsdryck direkt efter.
Sedan äta den största tallrik spag-bol d

Hej Kristofer.

"Jag har aldrig provat att kolhydratladda förut, men tänkte att det kanske kunde vara värt ett försök. Hur gör man?

Jag ska alltså cykla 7 dagar i rad. När börjar jag ladda, vad ska jag äta osv"

Som Gary skriver så blir det svårt/omöjli

Ät ordentligt varje dag och se till att få i dig energi även under cyklingen. Det funkar för alla andra så det borde kunna funka för dig också.

TdF har slutat så du kan käka vanlig och god Fransk mat med ett glas vin till utan att du dör.
Se till att ha med dig torkad frukt och lite salt kött som du kan gnaga på under cykelturerna.

Är du inte van vid hokuskrokus, sportdrycker, gel, elchocker och

tömningsfasen var populär i mitten av 60-talet då kolhydratladdningen lanserades men sen har väl nya rön gjort att upplägget idag är ett annat med t.ex. Vitargo Carboloader eller annat kolhydratjox dagen eller dagarna innan. riktigt hur mycket du kan lyck

Hej Leif.

"tömningsfasen var populär i mitten av 60-talet då kolhydratladdningen lanserades men sen har väl nya rön gjort att upplägget idag är ett annat med t.ex. Vitargo Carboloader eller annat kolhydratjox dagen eller dagarna innan."

Visst har det ko

> Visst har det kommit nya rön och bättre produkter. Men likväl så har en tömning, före laddningen, en positiv effekt.

De nya rönen har ffa. visat att "tömningen" inte har någon positiv fysiologisk effekt.

förstår inte vad professorns resonemang kring energiåtgången i Vätternrundan har med tömningsfasens vara eller inte vara att göra?

Hej Fredrik.

"De nya rönen har ffa. visat att "tömningen" inte har någon positiv fysiologisk effekt."

Och sen finns det de som kommit fram till följande.

"Det finns många sätt att kolhydratladda, allt ifrån att tömma kroppen på kolhydrater 4-5 dagar in