Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 08:55Ibland tycker jag det sker en märklig vinkling av kolhydratladdning. Si och så mycket kan kroppen lagra med hjälp av det. Om man lever som vanligt så är kroppen också laddad, men kanske något mindre bara.
Ibland tycker jag det sker en märklig vinkling av kolhydratladdning. Si och så mycket kan kroppen lagra med hjälp av det. Om man lever som vanligt så är kroppen också laddad, men kanske något mindre bara.
Quote from ellen olsson on 17 July 2008, 09:11P: Jag kan rekommendera en helkväll med t.ex. Lore of Running. Tömningsupplägget är från 60-talet och det har hunnit rinna mycket vatten under broarna sedan dess.
Se t.ex. http://www.pponline.co.uk/encyc/0310.htm
P: Jag kan rekommendera en helkväll med t.ex. Lore of Running. Tömningsupplägget är från 60-talet och det har hunnit rinna mycket vatten under broarna sedan dess.
Se t.ex. http://www.pponline.co.uk/encyc/0310.htm
Quote from Lena O on 17 July 2008, 09:34"Men som sagt dom har några år på nacken, då dom är från 1998."
Homosapien har så där 2miljoner år på nacken, inget har förändrats där 🙂
"Men som sagt dom har några år på nacken, då dom är från 1998."
Homosapien har så där 2miljoner år på nacken, inget har förändrats där 🙂
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 10:57Hej Leif.
"förstår inte vad professorns resonemang kring energiåtgången i Vätternrundan har med tömningsfasens vara eller inte vara att göra?"
Diskutionen var hurvida man har någon nytta av en KH-laddning inför Vr och hur man kan göra en sådan laddning,
Hej Leif.
"förstår inte vad professorns resonemang kring energiåtgången i Vätternrundan har med tömningsfasens vara eller inte vara att göra?"
Diskutionen var hurvida man har någon nytta av en KH-laddning inför Vr och hur man kan göra en sådan laddning,
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 12:32nja tycker nog fortfarande att påståendet: "jag gör av med 8000 kalorier under Vätternrundan", inte alls duger som grund för att dra några som helst slutsatser när det gäller hur stor mängd kolhydrater det är möjligt att lagra i kroppen
nja tycker nog fortfarande att påståendet: "jag gör av med 8000 kalorier under Vätternrundan", inte alls duger som grund för att dra några som helst slutsatser när det gäller hur stor mängd kolhydrater det är möjligt att lagra i kroppen
Quote from Anders Wallerstedt on 17 July 2008, 13:17Det är ju en fingervisning av hur mycket man gör av med på ett långlopp, inget annat. De följande meningarna beskriver ju hur _lite_ man kan lagra upp i kroppen.
Det är således mycket viktigt att äta under tiden på ett långlopp.
Det är ju en fingervisning av hur mycket man gör av med på ett långlopp, inget annat. De följande meningarna beskriver ju hur _lite_ man kan lagra upp i kroppen.
Det är således mycket viktigt att äta under tiden på ett långlopp.
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 13:28Är det någon som har en gissning på hur många minuters löpning en skapligt tränad löpare klarar utan att tillföra energi under loppet (alltså klarar i full fart).
Jag har inte provat på längre än halvmara, då har det gått bra. Även helt utan vatten, då m
Är det någon som har en gissning på hur många minuters löpning en skapligt tränad löpare klarar utan att tillföra energi under loppet (alltså klarar i full fart).
Jag har inte provat på längre än halvmara, då har det gått bra. Även helt utan vatten, då m
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 13:37På banloppen, alltså upp till en mil så har jag aldrig sett någon pannkaksdepå.
Däremot några som legat i vattengraven på tretusen meter hinder.
Troligtvis har det inte varit av vätskebrist de har legat där.
På banloppen, alltså upp till en mil så har jag aldrig sett någon pannkaksdepå.
Däremot några som legat i vattengraven på tretusen meter hinder.
Troligtvis har det inte varit av vätskebrist de har legat där.
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 13:39Nej, det finns ju några liter att tillgå i vattengraven.
Nej, det finns ju några liter att tillgå i vattengraven.
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 13:57har sett uppgifter på
83 % av VO2max vilket väl bör motsvara ungefär 90 % av maxpuls = 60 min
64 % av VO2max eller nåt i stil med 77 % av maxpuls = 120 min
var nog med 300-400 gram muskelglykogen och tror 100 gram leverglykogen på testpersoner i 70-kil
har sett uppgifter på
83 % av VO2max vilket väl bör motsvara ungefär 90 % av maxpuls = 60 min
64 % av VO2max eller nåt i stil med 77 % av maxpuls = 120 min
var nog med 300-400 gram muskelglykogen och tror 100 gram leverglykogen på testpersoner i 70-kil