Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 18:16Läste någonstans att man ska göra sina excentriska tåhävningar med böjt knä (åtminstone en del av dem). Kan man då lika gärna köra sittande tåhävningar i maskin på gymmet? Blir det samma effekt?
Jag följer rek om att smörja och springa lite försiktigt så
Läste någonstans att man ska göra sina excentriska tåhävningar med böjt knä (åtminstone en del av dem). Kan man då lika gärna köra sittande tåhävningar i maskin på gymmet? Blir det samma effekt?
Jag följer rek om att smörja och springa lite försiktigt så
Quote from Gabriella Säfström on 11 June 2010, 19:18Hälsänkningar (tåhäv?) fixade min hälsena(med senkrarr). 3 X 15 st 3 ggr per dag. Gjorde dom trots smärta. Efterhand behövs mer tyngd än kroppstyngd. Efter 2 veckor var jag helt symtomfri och har aldrig fått problem med hälsenan efter det.
Hälsänkningar (tåhäv?) fixade min hälsena(med senkrarr). 3 X 15 st 3 ggr per dag. Gjorde dom trots smärta. Efterhand behövs mer tyngd än kroppstyngd. Efter 2 veckor var jag helt symtomfri och har aldrig fått problem med hälsenan efter det.
Quote from Funbeat user on 12 June 2010, 00:32Angående excentrisk träning vid hälsenesmärta:
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/dokument/halsena_061127.pdf
Citat från resultatdelen:
"Med rätt utförd excentrisk vadmuskelträning under minst 3 månaders tid är mer
Angående excentrisk träning vid hälsenesmärta:
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/dokument/halsena_061127.pdf
Citat från resultatdelen:
"Med rätt utförd excentrisk vadmuskelträning under minst 3 månaders tid är mer
Quote from Lars Mörrby on 12 June 2010, 07:51Precis det Roine rekommenderar hörde jag själv av en sjukgymnast i torsdags, så det tänker jag försöka följa. När det känns bättre kan man börja springa lite också. Jag skulle börja med 5 minuter, vila 3 dagar, springa 10 minuer, vila 3 dagar, springa 15
Precis det Roine rekommenderar hörde jag själv av en sjukgymnast i torsdags, så det tänker jag försöka följa. När det känns bättre kan man börja springa lite också. Jag skulle börja med 5 minuter, vila 3 dagar, springa 10 minuer, vila 3 dagar, springa 15
Quote from Funbeat user on 12 June 2010, 17:45Karin Ö: Undersökning var på de som inte slitit av hälsenan utan kroniska besvär:
Christian: Du tränar två olika vadmuskler beroende på om du har böjt eller rakt knä
Karin Ö: Undersökning var på de som inte slitit av hälsenan utan kroniska besvär:
Christian: Du tränar två olika vadmuskler beroende på om du har böjt eller rakt knä
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 10:56Hej!
Har själv hälsenproblem och gått hos sjukgymnast. Har kört rehab i 3 månader nu med promenader 5 ggr per vecka lika långt i tid som jag tidigare sprungit 40-60 min. Dessutom kört exc träning 3 ggr per dag * 3 i början 15 per gång nu mera. Jag har nu
Hej!
Har själv hälsenproblem och gått hos sjukgymnast. Har kört rehab i 3 månader nu med promenader 5 ggr per vecka lika långt i tid som jag tidigare sprungit 40-60 min. Dessutom kört exc träning 3 ggr per dag * 3 i början 15 per gång nu mera. Jag har nu
Quote from Funbeat user on 9 September 2010, 09:39Hej. Oxå drabbats även hälseneont! Precis när jag var igång med barmarksträningen för längdskidor. Surt!
Hur länge skall man vänta innan man börjar med excentriska tåhävningar. Men sjukgymnast (IFK-kliniken) säger att om man börjar för tidigt så är det s
Hej. Oxå drabbats även hälseneont! Precis när jag var igång med barmarksträningen för längdskidor. Surt!
Hur länge skall man vänta innan man börjar med excentriska tåhävningar. Men sjukgymnast (IFK-kliniken) säger att om man börjar för tidigt så är det s
Quote from Lars Mörrby on 9 September 2010, 09:56Cykel belastar inte hälsenan så länge du har lätt motstånd och hög kadens. Att stå upp i backar eller köra spinning där du står är nästan värre än att jogga.
Cykel belastar inte hälsenan så länge du har lätt motstånd och hög kadens. Att stå upp i backar eller köra spinning där du står är nästan värre än att jogga.
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 08:31Jag har kört på crosstrainer när jag haft problem med fot eller knä. Simma är också en mycket skonsam och bra träningsform för kropp med "ont".
Träning med wetbelt i vatten går att göra synnerligen jobbigt.
http://www.uppslaget.se/annonser/images/WETBE
Jag har kört på crosstrainer när jag haft problem med fot eller knä. Simma är också en mycket skonsam och bra träningsform för kropp med "ont".
Träning med wetbelt i vatten går att göra synnerligen jobbigt.
http://www.uppslaget.se/annonser/images/WETBE
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 09:54Kör excentriskt både för gubbvad & hälsenan. Har dock börjat modda alla löpskorna då jag tycker alla skor har en tjock skumgummibalk upptill i hälkappan som ligger an mot hälsenan/hälsenefästet. Påstår inte på något sätt att detta är ett bevisat orsakssam
Kör excentriskt både för gubbvad & hälsenan. Har dock börjat modda alla löpskorna då jag tycker alla skor har en tjock skumgummibalk upptill i hälkappan som ligger an mot hälsenan/hälsenefästet. Påstår inte på något sätt att detta är ett bevisat orsakssam