Quote from Guest on 25 July 2010, 17:40Jag tränar intervaller 3 ggr i veckan.
Måndag: 3 * Springa 15 sek vila 15 sek 10 gånger!
Onsdag: 2 * Springa 30 sek vila 30 sek 10 gånger!
Lördag: 3* springa 15 sek vila 15 sek 10 gånger!
Utöver det tränar jag bålstabilitet och styrketräning i form a
Jag tränar intervaller 3 ggr i veckan.
Måndag: 3 * Springa 15 sek vila 15 sek 10 gånger!
Onsdag: 2 * Springa 30 sek vila 30 sek 10 gånger!
Lördag: 3* springa 15 sek vila 15 sek 10 gånger!
Utöver det tränar jag bålstabilitet och styrketräning i form a
Quote from Funbeat user on 25 July 2010, 17:50Får det till att du springer 15 min, 20 min och 15 min. Myt eller ej vet jag inte om det är, men har i alla fall hört att man bör konditionsträna under minst 30 min för att det ska ge resultat. Så det kanske är bra att träna lite längre pass. (bör kanske
Får det till att du springer 15 min, 20 min och 15 min. Myt eller ej vet jag inte om det är, men har i alla fall hört att man bör konditionsträna under minst 30 min för att det ska ge resultat. Så det kanske är bra att träna lite längre pass. (bör kanske
Quote from Funbeat user on 26 July 2010, 09:03Hej Joel
Ditt program ser ut att vara inriktat i första hand på snabbhet, och inte på kondition (det är ju helt rimligt för en fotbollspelare). Dätremot tror jag (som tror mig kunna ganska mycket om kondition men näst intill inget om fotboll) att du i lä
Hej Joel
Ditt program ser ut att vara inriktat i första hand på snabbhet, och inte på kondition (det är ju helt rimligt för en fotbollspelare). Dätremot tror jag (som tror mig kunna ganska mycket om kondition men näst intill inget om fotboll) att du i lä
Quote from Funbeat user on 26 July 2010, 09:21Under uppehållet brukar vi som du köra 15-15 men även 70-20 och 3-minutersintervaller.
Under uppehållet brukar vi som du köra 15-15 men även 70-20 och 3-minutersintervaller.
Quote from Funbeat user on 26 July 2010, 12:01Just nu är de inte själva uppbyggnadsäsongen utan den är i vinter,, men vi hade nu 4 veckor ledighet under sommaren när jag ville träna själv.
Men tack för alla svar!
Just nu är de inte själva uppbyggnadsäsongen utan den är i vinter,, men vi hade nu 4 veckor ledighet under sommaren när jag ville träna själv.
Men tack för alla svar!
Quote from Funbeat user on 26 July 2010, 15:07Kolla in denna serien om artiklar om just konditionsträning för fotbollspelare
http://traningslara.se/blogg/konditionstraning-for-fotbollspelare-del-i-introduktion/
Kolla in denna serien om artiklar om just konditionsträning för fotbollspelare
http://traningslara.se/blogg/konditionstraning-for-fotbollspelare-del-i-introduktion/
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 10:40Jacob Guildos artikelserie är verkligt intressant, även om jag tycker att han har några logiska missar i sina slutsatser.
1. All träning skall ske som intervaller. Det är den högintensiva träningen som bidrar mest till skador, specielt om den bedrivs uta
Jacob Guildos artikelserie är verkligt intressant, även om jag tycker att han har några logiska missar i sina slutsatser.
1. All träning skall ske som intervaller. Det är den högintensiva träningen som bidrar mest till skador, specielt om den bedrivs uta
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 16:11Intervallträning innebär inte per default att det måste vara högintensivt. Man kan lika väl köra intervaller där man varierar mellan att gå och sen springa i en hastighet motsvarande 40-50 % av VO2max. Jag kopplar inte tillsammans intervallträning med hög
Intervallträning innebär inte per default att det måste vara högintensivt. Man kan lika väl köra intervaller där man varierar mellan att gå och sen springa i en hastighet motsvarande 40-50 % av VO2max. Jag kopplar inte tillsammans intervallträning med hög
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 17:07Jag håller helt med dig om intervallträningen, och erkänner att jag uttryckte mig enkelspårigt (för nybörjare, och vid riktigt långa träningspass, är jag en mycket varmanhängare av periodisering även under lågintensiva pass). Däremot uppfattade jag dina (
Jag håller helt med dig om intervallträningen, och erkänner att jag uttryckte mig enkelspårigt (för nybörjare, och vid riktigt långa träningspass, är jag en mycket varmanhängare av periodisering även under lågintensiva pass). Däremot uppfattade jag dina (
Quote from Funbeat user on 27 July 2010, 17:38>Även i uthållighetssporter som skidor, cykel och orientering (däremot inte på samma sätt i löpning, triathlon och tempocykel) varierar intensiteten relativt mycket (men givetvis inte lika mycket som i bolllagsporter).
Du bör nog testa att tävlingscykla
>Även i uthållighetssporter som skidor, cykel och orientering (däremot inte på samma sätt i löpning, triathlon och tempocykel) varierar intensiteten relativt mycket (men givetvis inte lika mycket som i bolllagsporter).
Du bör nog testa att tävlingscykla