Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHjälp med maraupplägg
You need to log in to create posts and topics.

12

Är lite förvirrad hur jag ska lägga upp Sthlm marathon. Har sprungit med Team sthlm marathon hela hösten/vintern/våren och kan idag sprunga runt 3 timmar innan det börjar bli jobbigt muskulärt.

Problemet är bara att jag springer i så långsam grupp att ma

Utan att på något sätt vara någon expert på det här så skulle jag säga att ösa på är en dålig ide.

Mitt tips, som baseras på lite egen erfarenhet och kunskap från andra löpare och forum, är att det nästan alltid är mest effektivt att hålla ett så jämnt t

Kör som du är van vid, och om du känner att du har ork, öka tempot sista milen.

Med en måltid på 5 timmar kommer du 25 km på 3 timmar om du håller jämnt tempo. Om du istället går ut i ett tempo som är t.ex. en halv minut per km snabbare, så kommer du 27 km på samma tid. Det kommer inte att göra så stor skillnad.

Receptet på ett perfekt marathonlopp låter väldigt enkelt: Välj rätt fart och håll den från start till mål. Rätt fart är den högsta fart du kan hålla utan att klappa ihop. Enkelt, eller hur?

Det här rådet går ju inte att följa eftersom man inte vet vilk

Om man i uppförsbackar går lika snabbt som man springer så är det nog bra att gå i varje uppförsbacke hela loppet.

Om man inte är som jag - tycker det är jobbigare att gå än att småjogga. 🙂

Kristina, Det var intressant.

Hehe, när jag blir trött blir jag trött i ffa höftböjarna och att strutta fram i långsam jogg med korta steg brukar kännas bättre för mig än att gå. Går absolut inte fortare, men känns skonsammare. 🙂

Tack för all input!

12