Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHJÄLP Träningsprogram sökes
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej
Jag behöver ett träningsprogram för 5K ligger för närvarande på 28 min.
Har inte tränat så länge, så jag undrar hur snabb man kan bli på ca:2,5 månader?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jerry.

Plöstligt var det klent med svar här...

Har du energi att löpa längre än 5 km? Annars kan det bli svårt att börja med intervallträning, som skulle öka farten för dej.

Hur gammal är du?
Vilka distanser brukar/brukade du springa på?

På marathon.se finns ett 10-veckors träningsprogram för 5 km som kan ge lite idéer:
http://www.marathon.se/traningsprogram/vecka.cfm?Wee_ID=300&Pro_ID=19&Rac_ID=28&Ph_ID=11

Det programmet bygger på 3 pass/vecka (varannan dag). 2 löppass på 30-60 minuter

Hej
Jag springer 3-10km, 10km ligger på ca:1.06.00.
och är född 64.

Jerry

Dom tider du anger är ganska långsamma för din ålder tycker jag - kanske du också. Jag tror att du behöver få igång lite löpvana öht innan du börjar med fartträning av något slag. Tex variera 3, 5 och 7 km varje vecka i ett par, tre månader (minst) - sen

Kan man köra fyra pass i veckan eller ??

Visst - men börja med tre - det är inte bara muskler och hjärta/andning som ska tränas - det är framför allt leder och muskelfästen mm som måste vänjas vid den tunga belastning som löpning är. Det kan kännas bra f.ö. men rätt vad det är får du problem med

Spring varannan dag så att du får en vilodag mellan varje pass då minskar du risken för skador. Om du springer regelbundet så kommer du ganska säkert sänka din tid en hel del.

Var annan dag låter helt OK, ska man variera sträcka och tempo. Eller är det bara att nöta på?

12