Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelhjulfråga
You need to log in to create posts and topics.

12

är riktigt sugen på nya nu,sitter ett par mavic xp33 på cykeln nu,gör det skillnad o sätta på ett par i 5-8 tusen kr klassen.Vad blir i så fall skillnaden?Fulcrum 3?-shimano dura ace? helt enkelt är det värt kronorna.

nicklas johansson skrev:
> gör det skillnad o sätta på ett par i 5-8 tusen kr klassen.

Ja

> Vad blir i så fall skillnaden?

Den enda helt säkra skillnaden är att du blir 5-8 tusen kr fattigare.

Om du idag cyklar VR på ~10tim blir 5-10min snabbare med D

Tack för svar,min fråga var väl lite felaktigt beskriven i vanlig ordning:).Inte nog med det, finns detaljfel i frågan också,då mina nuvarande hjul är mavic xp22.Det jag undrar är väl hur cykeln kommer att kännas med nya hjul kontra dom jag har.

Ju mer skillnad du TROR att hjulen kommer att göra desto mer skillnad kommer du att känna.

Men exakt vad du känner, och kommer att känna, det kan inte ngn annan än du själv svara på.
Vet tex din fru/man alltid vad du känner, eller kommer att känna?

Jag bytte hjul för någon månad sedan från Mavic Aksium (instegshjul) till ett par högprofilshjul i carbon med tubdäck och jag upplever en stor skillnad. Cykeln blev betydligt livligare och snittfarten under en vanlig träningsrunda har ökat med 2-3 km/h me

tack Stefan för det svaret,2-3 km är ju ganska mycket vore ju trevligt att få till en sådan ökning,kan man ju faktiskt betala lite för t o m.:).Får man fråga vilka hjul du köpte,är väl lite skeptisk till tub,men finns tydligen en del hjul där man kan ha b

>men finns tydligen en del hjul där man kan ha både tub o kanttråd.Får forska vidare.

Nja, vilka skulle det vara?

Jag köpte HED Stinger 6. Fantastiska hjul med erkänt goda aerodynamiska egenskaper men rätt dyra.

Stefan:
Grattis till att ha ha fått tag på ett par Stinger 6 för 8000:-!

Hos http://www.lewasport.se kostar de över 13400:-
http://www.lewasport.se/Default.aspx?module=4&content=39&lang=SV&fwsite=1

Går man enbart på fälgprofilen och så finns en matematisk formel som ger att högprofil är snabbare. Det finns helt enkelt inga tester som visar vad som är snabbast om man tar hänsyn till ALLA faktorer under ett lopp.

Ska du ha bra högprofil till ALLROUN

12