Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En gps kan man ha för en ungefärlig distansmätning. Fördelen med en träningsklocka med puls- och gpsfunktion är att man lätt får fram data som ligger till grund för framtida träning. Man kan lätt göra analyser också.

Ska man mäta exakt så ska man ha någo

Jag har uppfattningen att 310XT är väldigt exakt i sin gps-mätning. Den kan ta lite väl lång tid att synka ibland med satelliterna tycker jag.

Några exempel.
Raka tusenmeters-intervaller på uppmät bana diffar på enstaka metrar, oftast 1000,0 m.
400 m på

Här är en två träningspass som jag tränat på runt elljusspår. Det är med en FR305, den visar ju inte exakt på centimetern, men tillräckligt bra.

På det första är det två varv körda och på den andra är det 5 körda varv.

Bild:http://www.ladda-upp.com/bil

Springer ofta på en kort skogslinga i uppväxt skog. Har en FR305 och frapperas av att realtidstempot verkar variera en hel del beroende på var jag befinner mig på slingan. Inbillar mig att klockan fixar träden hyfsat bra, men då min kropp dessutom kommer

Att det skulle kunna vara upp till åtta meters skillnad mellan olika 400m-löparbanor tycker jag verkar konstigt. Det är inte helt ovanligt att banor är korta, men då uppges de inte vara 400m.

Anders, realtidstempot är inge bra med GF 305. Oavsett mottagning.

Att springa på 400-hundrametersbana är inget bra sätt att testa en GPS-klocka på. De flesta klockor (och appar i mobiltelefoner med GPS) har algoritmer som räknar ut sträckan till 1 - 2 % längre än verklig. Det diskuterades tidigare ganska så ingående här

Aha, det var GPS:ens uppfattning om banans längd som avsågs. Då förstår jag, och håller med. Jag trodde först att 397-405m syftade på banans faktiska längd.

Iofs kan det vara bra att kolla att banan verkligen är 400 meter. Ett antal IP-banor här i landet är något kortare, ibland ner mot 360 meter:

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=111617954844976211395.000451bd96cbccebbfc06

Realtidstempot svänger, men det är inte så konstigt eftersom mätosäkerheten i varje punkt ofta rör sig om något tiotal meter (klockan visar även ungefärlig säkerhet om man letar lite).

Vid varje tillfälle blir det alltså ganska stora fluktuationer. Över