Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur byter man cykelslang
You need to log in to create posts and topics.

Denne tråden, i likhet med de fleste andre, sporet av etter 4 innlegg.

Karin: når du tar bakhjulet av er det en fordel og gire kjedet ned til den minste skive / klinge først. Da er det lettere ( mindre besværlig ) og få det på plass igjend.

Og,: aldrig

Oj, tack för alla tips.

Jag har tyvärr ett följdproblem av slangbytet. Fråga mig inte hur, men bromsen på bakhjulet ligget an mot bakhjulet. Hela tiden. Jag har provat att bromsa några gånger för att det ska ställa in sig själv. Trodde det var så man gj

Med risk för att göra bort mig helt: Kan du inte bara ta tag i den och bända den rätt?

Har du satt hjulet rakt?

Ja, är hjulet rakt? Låt det stå på golvet, lossa snabbkopplingen, så faller cykeln av sig självt på plats. Dra sen åt snabbkopplingen.

Vad har du för bromsar? alla bromsar har av någon form av mekanism för att göra så bromsbeläggen åker ut så det går att

BILD:http://www.bikeshop.no/img/cache/s/h/i/shimano_ultegra_6700_frontbrems_-653262296_0_Big.jpg

Ser du den skru som går inn i rammen på dette bilde. Løsne den med en umbrako/unixnykkel.
Så sentrerer du bremsene, strammer skruen. Hvips, hopla det er fix

Tack alla. Mycket bra svar. Jag fattar direkt. Nu hade min äkta gjort det hela utan att säga något till mig. Vet inte om jag ska bli glad eller inte. Jag fick ju inte ens chansen att lära mig. Tydligen var det skruven som fäster bromsen i ramen som var lö

Gå ut och öva på vederbörandes cykel då istället, utan att säga något. Lyckas du behöver det aldrig komma fram.

finns olika kurser som klubbar och eller affärer brukar köra, där görs genomgång av enklare och uppföljningskursen svårare cykel arbete.

Kolla lite på forumen på olika klubbar och cykelbutikers sidor

Lär av Stef, han har börjar byta slang på ditt hjul innan du ens har hunnit av cykeln själv.

Hej Karin.

Jag följer följande punkter vid Däck/slangbyte/punka och det funkar för mig.

Innan montering av ny slang och/eller däck, bör du kontrollera fälg, ekrar, så att det är rent och fritt från "grader och rost", samt att däcket, är helt, rent och f