Quote from Guest on 28 September 2011, 11:58Ja, precis som det står i rubriken har jag lite funderingar kring hur jag ska träna nu de sista veckorna inför Hässelbyloppet för att få upp farten ordentligt. Sprang förra året Hässelby på 50:01 och vill nu naturligtvis under 50 min!
Förra året sprang j
Ja, precis som det står i rubriken har jag lite funderingar kring hur jag ska träna nu de sista veckorna inför Hässelbyloppet för att få upp farten ordentligt. Sprang förra året Hässelby på 50:01 och vill nu naturligtvis under 50 min!
Förra året sprang j
Quote from Funbeat user on 28 September 2011, 12:08Testa att varva de vanliga tusingarna med supertusingar, kanske i 4-fart. Det är ett kul (och jobbigt...) pass, men det underlättar om du har möjlighet att köra på bana.
http://beta.marathon.se/traning/battre-snabbhet-med-supertusingar
Testa att varva de vanliga tusingarna med supertusingar, kanske i 4-fart. Det är ett kul (och jobbigt...) pass, men det underlättar om du har möjlighet att köra på bana.
http://beta.marathon.se/traning/battre-snabbhet-med-supertusingar
Quote from Funbeat user on 28 September 2011, 12:13Ändrar mig på tempot. Kanske lite hårt med 4-fart direkt, men testa 4.10. Om jag i all hast räknat rätt blir det då 25 s på 100 m (och således 50, 1:15 och 1:40 på resterande längder).
Det är nästan lika svårt att hålla igen på de korta som att hålla upp
Ändrar mig på tempot. Kanske lite hårt med 4-fart direkt, men testa 4.10. Om jag i all hast räknat rätt blir det då 25 s på 100 m (och således 50, 1:15 och 1:40 på resterande längder).
Det är nästan lika svårt att hålla igen på de korta som att hålla upp
Quote from Funbeat user on 28 September 2011, 12:31Tack för tipset! Jag ska kolla om jag kan springa på bana någonstans och testa.
Tack för tipset! Jag ska kolla om jag kan springa på bana någonstans och testa.
Quote from Elias Engqvist on 28 September 2011, 14:39Springer du 3:04 påill borde du definitivt bara träna snabbhet, träna på att springa FÖR fort för att känna var din gräns går - det är fullt möjligt/troligt att du redan kan springa en bit under 50 på milen. Försök tex att springa på en jämn fart 4:55/km
Springer du 3:04 påill borde du definitivt bara träna snabbhet, träna på att springa FÖR fort för att känna var din gräns går - det är fullt möjligt/troligt att du redan kan springa en bit under 50 på milen. Försök tex att springa på en jämn fart 4:55/km
Quote from Funbeat user on 28 September 2011, 15:10Nu var det visserligen ett år sedan jag sprang LL, men halvmaran i år kändes väldigt bra och jag hade krafter kvar att öka sista kilometrarna. Kanske kan jag redan springa under 50, men det svåra är att hitta plant och fint underlag att testa på, tycker a
Nu var det visserligen ett år sedan jag sprang LL, men halvmaran i år kändes väldigt bra och jag hade krafter kvar att öka sista kilometrarna. Kanske kan jag redan springa under 50, men det svåra är att hitta plant och fint underlag att testa på, tycker a
Quote from Elias Engqvist on 28 September 2011, 15:13Om du springer så pass långsamt att det inte påverkar din fart dagen efter är det säkert bara OK. Jag tror inte du blir långsammare av det iaf 🙂
Om du springer så pass långsamt att det inte påverkar din fart dagen efter är det säkert bara OK. Jag tror inte du blir långsammare av det iaf 🙂
Quote from Funbeat user on 28 September 2011, 16:14Lägg in kort backe i de långsamma passen. Ordentlig uppvärmning 2-3 km sen hittar du en lagom brant backe och kör 5-7*50-80m med fokus på ett snabbt och spänstigt steg. Full återhämtning mellan repetitionerna så att du inte begränsas av flåset. När dessa
Lägg in kort backe i de långsamma passen. Ordentlig uppvärmning 2-3 km sen hittar du en lagom brant backe och kör 5-7*50-80m med fokus på ett snabbt och spänstigt steg. Full återhämtning mellan repetitionerna så att du inte begränsas av flåset. När dessa
Quote from Funbeat user on 28 September 2011, 18:43Om man blir långsammare av att springa långsamt, hur långsam blir jag då inte av att gå till jobbet?
Nej, man blir nog inte långsammare av det, givet att man fortfarande även tränar snabbhet på den nivå man nu vill hålla ibland.
Om man blir långsammare av att springa långsamt, hur långsam blir jag då inte av att gå till jobbet?
Nej, man blir nog inte långsammare av det, givet att man fortfarande även tränar snabbhet på den nivå man nu vill hålla ibland.
Quote from Funbeat user on 28 September 2011, 19:02Om du vill öka din träningsmängd är det just mer långsam löpning du bör bygga på med. Det blir du absolut inte långsam av, tvärtom. Vid lugn löpning får du genomblödning i musklerna vilket bidrar till att flytta din mjölksyretröskel uppåt. Dessutom ger du
Om du vill öka din träningsmängd är det just mer långsam löpning du bör bygga på med. Det blir du absolut inte långsam av, tvärtom. Vid lugn löpning får du genomblödning i musklerna vilket bidrar till att flytta din mjölksyretröskel uppåt. Dessutom ger du