Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Man kan ju lika gärna vända på steken och fråga sig hur fort skulle tex Haile Gebrselassie skulle kuta 1oom? Om man nu ändå är inne på spåret "hypotetiska frågor" 😉

Bolt springer på milen 24,25 och maran på 1,54,27 om han gör 100 meter på 10 sek. Kommer han ner på 9 sek så blir miltiden 21.59. Maran kör han då på 1,43,10. Världsrekordet i marathon för herrar är 2:03.38 av Patrick Makau så hans hundrameterslopp skulle

(Det ändå helt spekulativa) svaret på frågan beror ju väldigt mycket på om Bolt ska springa en mil med enbart sprintträning som grund, eller om han skulle få några månader på sig att lägga ner sin karriär och träna för milen i stället.

Frågan om Bolts lå

Ola: Man kan nog vara ganska säker på att långdistans-topplöparna är mycket bättre på 100 meter än vad Bolt är på 10000. I en intervju för några år sedan sa Bekele att han sprungit 100 meter på 11 sekunder.

Jonas: Och exakt hur sätter man dem i relation till varandra? Vilket tidstillägg på milen motsvarar 11 sek på 100m?

Om man jämför med en oss här på funbea kanske?

Jag tror ytterst få personer här på funbeat skulle springa fortare än Bekele oavsett distan (26:17 min på 10 000m eller 11 sek på 100m).
Jag tror även att ingen springer fortare än Bolt på 100m (bevisa mig

Men isses. Bolt är en ung vältränad man. Som sådan springer man väl LÄTT milen på 40 minuter, med max 2-3 veckors långdistansträning. Det är ju inte någon joggande medelålders halvfet person vi snackar om (som behöver ett par månader för att komma ner mot

Tror nog de flesta lätta elitfriidrottare gör låga 40 på milen utan problem. Höjdhoppare undantagna.

Ni kan väl jmf med Bershawn Jackson som är en av världens bästa 400mh löpare. Han sprang nu under våren ett 5k lopp på ca 19,5min. Så att Bolt gör under 40min känns inte så troligt.

Han har troligen varken hjärta/lungor eller tillräckligt med långsamma

Hmm ... När jag var hyfsad på 200 m o 400 m gjorde jag lätt under 40 på milen torts att jag var stor o tung. O de flesta av mina löparkompisar oxå. Kände garanterat ingen sprinter som hade svårt att gå under 45. KG, hade du nån sprintkompis som inte gick