Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har cyklat och styrketränat hema så gott jag kan jag är tjock överviktig och har typ gått in för att träna hårt enbart för att gå ner i vikt som håller sig nere och självklart för att jag ska må bra måde fysiskt oc psykiskt !!

Lång historia kort efte

Vecka ett: Träning tre dagar. Dag ett: gå en minut, lufsa en minut. Fortsätt så i femton minuter. Dag två och dag tre: se dag ett.

Vecka två: Träning tre dagar. Dag ett: gå en minut, lufsa två minuter, fortsätt så i tjugo minuter. Dag två och dag tre: se

Det finns många program på nätet, bl a här på FB men det viktigaste är väl att du startar lagom, ökar långsamt och gör det regelbundet.

Bestäm dagar för träning som passar ditt liv. Efter ett tag behöver du variera dig ang längd och intensitet ( backar t

Jag brukar ge följande råd:
Om du funderar på om du ska springa längre, oftare eller snabbare så är det i första hand LÄNGRE du ska sikta på.
Och det behöver inte betyda längre sträcka. Ta det hellre lugnt så du orkar springa hela tiden men se till att va

"Lyssna på kroppen och var inte rädd för att ge dej själv vilodagar när det krävs. Du får aldrig tvinga dej ut på ett pass bara för att nåt schema pressar dej. Du ska VILJA springa varje gång."

Av egen erfarenhet vet jag att jag när jag började springa v

Ett bra mål som nybörjare är att sikta på att kunna springa 5 km. Googla på C25K (couch to five km), så får du många bra förslag på hur man kan lägga upp träningen. De behöver man ju inte följa precis, men ger lite bra idéer.

Här ett exempel: http://www.c25k.com/c25k_metric.html

Samma program som Tomas la upp ovan, fast på svenska.
http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm

Bonustips!
Om du följer ett program och får problem med leder eller kondition när du går upp en nivå så...
...gå INTE upp en nivå. (tadaaaah! 😀 )
Det gör absolut

Vad kul, Elinor, att du vill komma igång med löpning! Välkommen till löpargänget!

När jag började löpträna efter mina två graviditeter märkte jag att det gick rysligt tungt! Det gick så tungt att mina rundor blev korta, jag släpade mig runt 1 km eller så

Språnget från att gå till att kuta kan ibland vara nog så långt (svårt). Jag har tränat upp några sk överviktiga på behandlingshem och då körde vi med en typ av stegräkning. Vi gick fem steg å så tog vi nästa steg i form av löpning...ja det var en massa v

12