Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Vill gärna komma igång med löpning, 2-3 ggr i veckan, men vet inte vad man ska fokusera på i början?
Bör jag fokusera på att springa/gå en viss sträcka eller bara springa tills jag inte orkar? Har hört att intervall-träning ger bra resultat när det

Det viktigaste skulle jag säga är

1) Komma igång och få en regelbundenhet i löpträningen, lämpligt för en nybörjare ca 3 ggr i veckan. Bra tid för återhämtning mellan passen, ändå bra utveckling.

2) Inte stressa på träningen. Träning är inte tävling! Va

Är det effektivt att bara ge sig ut och springa, och sedan sakta ner till promenad (ta en vilopaus) när man känner att kroppen inte orkar mer, och sedan fortsätta när man känner sig redo?
Förlåt om jag är lite rörig idag, tufft dygn 🙂

Ja, det är väl helt utmärkt att göra så? Se träningsprogrammet jag länkade till, det är uppbyggt så...

Det känns inte särskilt optimalt att i ditt läge ge dig ut och springa "tills du känner att inte kroppen orkar mer" över huvud taget, om du förstår hur jag menar? Var lite snällare mot dig själv och börja med några "mysjogg-pass" istället.

Tänk ut en li

För att få kontinuiteten skulle jag föreslå att du ansluter dig till en löpgrupp/klubb, du kommer då fä värdefulla tips av löpkompisarna. Utöver detta kan du ta något pass själv. Se till att ha kul när du springer, försök variera i all oändlighet (korta p

Iform.se har nybörjar program.
Jag har använt det tycker det funka Bra.

Det du skall göra i absoluta början - vilken varar i ett halvår - är att varva löpning och snabb gång, på följande sätt (tre gånger i veckan):
Vecka ett: snabb gång fyra lyktstolpar (eller 3 min), löpning två lyktstolpar (eller 90 sek)
Vecka två: snabb gå

En viktig sak.

Det börjar aldrig med att man är motiverad.
Man vaknar inte upp en dag och känner "idag så är jag motiverad att börja springa" och sen börjar man springa livet ut.

Det börjar med att man bestämmer sig!

Men det magiska är att om du kommer

Jo, det var ungefär så det började för mig. Jag kände en dag att "fasen, jag vill ut och springa". Det var i våras och jag har hållit igång sedan dess 🙂
Vissa dagar är det ju jobbigare, men oftast känner jag att jag vill ut igen dagen efter.

Men för att

12