Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Suck! Fick influensa med hög feber och hosta precis innan jul. La mig platt och den gick över på några dagar. Sedan vilade jag en vecka och började springa igen. Hade lite hosta kvar, men den kändes grund och störde inte så mycket. Tänkte att det skulle r

Det låter inte bra det du har fått. Det är inte lunginflammation?
Tyvärr så är det nog väldigt nära att börja om som gäller för dig. Har du nu varit borta i över en månad och förkyld/hosta så är det inte så mycket kvar av det du hade byggt upp.

Hittade detta att i en studie av Henriksson et al från 1975 gäller att det som tar 8 veckor att bygga upp tar 2 veckor att tappa bort när man kikar på mitokondrier (lokal kapacitet) medan VO2max är oförändrat.

Hej. Läste denna rätt grundliga artikel för ett år sedan. Man tappar rätt mycket kondis redan på 2 veckor men sen planar det ut tydligen. I vilket fall så är aldrig gammal träning ogjord i längden.
http://runnersconnect.net/running-training-articles/how-

Niklas, enligt mina erfarenheter är det tvärtom. Kondisen är en "färskvara" och lokal kapacitet är något mycket trögare att förändra, åt båda hållen.

Det känns som att man ska vara extra försiktig med löpning och djuphosta i kombination med vinterkyla. Nedsatt immunförsvar kan bjuda in ovälkomna gäster som inte lämnar lungorna frivilligt.
Om jag fick problem med hostattacker vid löpning skulle jag i

Dessutom påverkar den lokala kapaciteten VO2max, så man kan inte göra den uppdelningen. Att VO2max skulle vara oförändrat efter två veckors träningsuppehåll har jag svårt att föreställa mig.

Lisa, jag drabbades av influensa under min skidsemester i slutet av februari 2012 och fick, efter moget övervägande, ställa in ett 6-timmarslopp i mars pga detta.

Av förklarliga skäl rörde jag mig inte en meter på tre veckor efter influensan var utläkt

Sedan handlar det ju faktiskt också om teknik och mental uthållighet. Jag brukade förr springa Göteborgsvarvet varje år men lyckades aldrig hitta det roliga i löpning så jag styrketränade istället som min "sport".

2011 sprang jag Göteborgsvarvet i princi

Gå på 50% av den mängd du hade innan, känns det ok så öka till 75%, håll något lägre farter än på ditt schema och innan du blev sjuk.

Du kan hämta igen löpmängden på 2-3 veckor utan problem om du är frisk och har rätt inställning, känns det bra och du o

12