Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur lång vila efter en tävling
You need to log in to create posts and topics.

12

Sprang mitt första lopp nånsin i lördags, halvmarathon i Halmstad. Jag fick mest troligen muskelknuta i höger vad som börjar släppa nu.
Undrar nu hur länge ska jag vila efter ett sådant lopp?
När kan jag börja springa igen? Och hur ska jag då lägga upp

Jag tror inte det finns några generella råd, utan Du får nog testa själv när det är dags.

Ta t ex en rask promenad idag och prova att springa små korta snuttar. Är benen ff blytunga och ev gör ont, så kanske cykling, promenader eller simning kan utföras

Hur länge man behöver vila beror både på hur mycket man har tagit ut sig och hur mycket man är van att träna. Helvila är sällan bra; som Sylvia skriver återhämtar du dig snabbare om du tränar lite lätt. Ingen hård löpträning den här veckan är en bra utgån

Jag körde 2X10 minuter på crosstrainern helt otroligt långsamt dagen efter Midnattsloppet och så promenerade jag med min hund (5 km).

Dagen efter det vilade jag och idag tror jag det blir simning. SEN får vi se om kroppen säger ja tack till att jogga lit

Efter långlopp (marathon eller mer) brukar det för mig krävas vila i minst ett dygn. Tiden närmast efter tävlingen närmast total vila i horisontalläge om möjligt. Sedan aktiv vila, normalt rörelseschema men ej träning. Efter 1-2 dagar brukar det gå att kö

Kan ge samma förslag. Känn efter! Jag tycker en promenad fungerar alldeles utmärkt dagen efter hård ansträngning. Det t o m får bort stelheten. Jag håller mig aktiv varje dag men varierar intensiteten. Jag varierar också aktiviteterna så inte samma muskle

Jag tog ut mig helt, trilla ihop efter målgång och fick knappt luft... De blev horisontellt läge på kvällen efter och i söndags gjorde jag inte heller mycket. Va fortfarande riktigt trött. Största anledningen till det var nog att jag sprang med en förky

Visst hade Din förkylning med känslan under loppet att göra!

Sen kan jag ju tycka att Ditt långpass på måndagen i samma vecka var liiite överkurs. 😉

Men, som sagt, prova Dig fram och träna klokt nu sista veckorna, så Du inte drar på Dig nåt onödigt.

Ja Sylvia, de va nog inte det bästa träningsmässigt att köra ett långpass på måndagen, men jag tror de va helt nödvändigt tvunget för att annars hade jag nog inte tagit mig i mål i lördags pga hjärnspöken...

Kör lätt återhämtningsträning fram till dess att kroppen känns pigg igen. Så länge kroppen inte känns pigg efter ett lopp så bryter hård träning ner kroppen mer än den byggs upp.
För mig har det varit väldigt olika hur lång tid jag behövt "vila" innan jag

12