Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag körde ett lugnt långpass i söndags och känner mig pigg i benen men sliten i knäna. Fortsätta att vila?

Hur brukar ni tänka?

Hej Anna,

Beroende på hur lång passet är så brukar jag ta minst en dag utan löptränning (simmar "utan" ben dagen därpå dock). Kompresionsstrumpor hjälper att återhämta sig snabbare , sägs det. Har testat det och det känns faktiskt så...

Bra fråga. Första gången det känns slitet? Pröva att träna lite försiktigt, blir det värre imorgon, så är det kanska dags för lite längre räcka dagar av av alternativ träning.

Edit: Brukar vila en dag, alternativt köra styrketräning.

Minst en hel dags löpvila, ibland två.

Har tidigare inte tagit vila med löpstyrketräningen men efter ett bakslag nyligen får all vadstyrka stå tillbaka samma kväll och hela dagen efter ett LP.

kanske inte riktigt är relevant men så länge jag inte dammar på med pass över 2h kan jag köra 2st på en dag... Idag är en sådan dag. Men ont = vila. Om det inte är ont som går över efter 40-50min träning.

1-2 dagar. De dagarna kan jag nöja mig med en promenad som aktiv vila.

Långpass ska inte slita så mycket på kroppen, jag skulle säga att om du känner dig sliten dagen efter så kör ett återhämtningspass med fokus på stretch efteråt för snabbare återhämtning. Ju mer blodgenomströmning du kan få ju effektivare är läkningsproces

Jag kör ett genomblödningspass inom 24 timmar efter en tävling eller efter ett krävande långpass. Det kan bestå av crosstrainer, cykling eller långsam jogg. 40 - 60 minuter.

Om du känner dig sliten tycker jag du ska vila lite till. Lyssna till din egen kropp alltså istället för att kolla hur länge andra vilar - det är väldigt individuellt och varierar även över gångerna. Vila tills du inte känner dig sliten alltså är mitt råd

JAG har börjat att köra ett kort återhämtningspass inom 24 h efter avslutat pass. Idén är Fitzgeralds. Jag har åtminstone hämtat den från honom. Tanken är att man ska stressa kroppen ytterligare lite till medan långlöpan fortfarande hänger kvar i kroppen.

12