Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur länge vilar ni efter lopp?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Hur länge brukar ni vila från träning efter lopp?

Det beror på.

Mental träning kan påbörjas direkt efter lopp.

För fysisk träning har det hänt att jag har behövt ta igen mig i upp till 24 timmar efter ett lopp.

1,5 minut "vilade" jag efter det senaste loppet (10km i söndags), sen körde jag en extra lång och snabb nerjogg (3,6km @ 4:18/km), vilket jag såg som lite extra träning.

För att lite mer allmänt svara på frågan brukar jag inte vila något extra efter lopp

Efter min första halvmara så sprang jag först när jag kände för det. Första passet blev en vecka efteråt och passet efter det ytterligare 9 dagar.

Dagarna efter ett lopp kör jag gärna alternativ träning, spinning, raska promenader, simning något med lågpulsbelastning. Ofta tycker jag det är hjärnan som blir trött, tom och omottiverad att träna om du väntat och planerat länge för en urladdning. Oavse

Det beror på hur långt och hårt jag kört, dvs. längre vila (flera dagar) efter ett långlopp (mara och däröver), särskilt om jag kört på ordentligt och blir sliten efteråt.

Efter en Ironman brukar jag vila en dag (Jag har kört två 😉 ) Annars tränar jag oftast vid nästa planerade träningstillfälle vilket brukar vara dagen efter eller möjligen nångång 2 dagar efteråt...

Det beror på som sagt. Efter milen i Chamonix kunde jag inte gå på två dagar, gå nerför tog fyra dagar. Efter halvmaran i Lausanne kände jag knappt någonting, men vilade en dag pga en längre skadehistoria som jag inte vill förvärra, då höften nu är under

Efter mina maror har det blivit 3 vilodagar efteråt. Halvmaror 2 vilodagar och 10K lopp en vilodag. Men det är inte någon regel utan kroppen och det mentala får bestämma.

Sen är första passet efteråt alltid lugnt för att kolla in läget på kroppen.

12