Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag är 41 år och har varit periodare gällande löpning. Nu har jag kommit igång bra och har som mål att springa 3 mil i veckan. Vill hålla vikten, är normalviktig, och få en fast kropp. Bör jag springa mer eller räcker det?

Vill du få en fast kropp så bör du ägna dig åt styrketräning också. 🙂

Jag håller med Johanna. Om ett av delsyftena med träningen är fast kropp bör du variera träningen med annat än bara löpning. Man behöver inte göra det så svårt för sig, 20 minuters funktionell styrketräning hemma på hallgolvet 2-3 gånger i veckan ger stor

Om jag vore kvinna skulle jag ha svarat enligt följande: Bättre att träna fysövningarna för att din kropp ska tåla att springa. Exempel förebygga löparknä.
Men nu är jag ju inte det så jag låter bli.

Jag är inte heller kvinna Anders å jag vill absolut inte heller svara på den här frågan...MEN om jag vore kvinna å ville svara så skulle jag nog säga att fasta å smala ben det får du nog av 3 mils löpning per vecka samt då fint flås å bra blodomlopp...res

Sara, tack för ditt svar! (t+)
Anders, vilka fysövningar kan jag göra själv hemma och hur ofta?
Kjell, vad menar du med att resten av festen uteblir? 😉

Linda i länken
http://www.olympiatoppen.no/fag/helse/helseavdelingen/fysioterapi/lyskesmerterrehab/media3090.media
illustreras rätt bra vad jag särskilt syftar på. (hoppas min beskrivning kan förstås - strunta i att det är ett rehab-program i övrigt)
"Fas

Jag (41 år) är en sån som mest bara springer (försöker bättra mig på cykel och simning för jag tycker triathlon är skitkul) men jag har märkt att jag blir så mycket starkare och snabbare i löpningen när jag har en bra bålstabilitet.
Så just nu när jag fus

Linda....jag håller alltså me Johanna å Sara i deras synpunkter. Se ovan..

Beror nog lite på vad du menar med fast kropp. Min som var jättedallrig är idag jättebra med 15-20 km/vecka. Men det är ju för att jag jämför med hur den såg ut innan. Orienterar en del av detta. 45 år och överviktig.

12