Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ligger jag till?
You need to log in to create posts and topics.

12

För lite drygt 8 månader sedan började jag med löpning för första gången. Till sommaren är det dags att springa Stockholm Marathon. Med tanke på att det inte är långt kvar börjar jag fundera på om jag är redo och hur jag ska anpassa träningen de månaderna

Om du ligger i fas är väldigt svårt att svara på eftersom det är helt beroende av vad ditt mål är. Är målen att klara Sthlm Marathon inom maxtiden så är du nog definitivt i fas. Skulle nog säga att du gör det utan problem idag (om du gör en halva på 1:45)

Liknande frågor dyker upp ibland, och det lustiga är att alla har formuleringen "klara loppet" trots att de flesta menar olika saker med det uttrycket.

Att komma i mål med lite ont här och där på 5:59 tror jag är ett alldeles för lågt mål redan i din nuv

Det 9 av 10 förstagångsmaralöpare verkligen behöver är mängdträning. Det handlar inte i första hand om långpass, utan högre sammanlagd veckomängd. Om du ligger på 35 km varannan vecka nu, så har du mycket att vinna om du kan utöka det.

Låter klokt. Kan köra två pass a 15 km och ett lång pass 25+ km. Då har jag i alla fall 55+ km i total mängd varann vecka.

Marcus!
Själv tycker jag det låter tufft att bara kunna träna varannan vecka. Men man måste anpassa sej till verkligheten. Sen får man inte glömma att det är vilan som bygger upp!

Jag tror du skulle vinna mycket att köra 4 löppass och 1 gympass, de vec

Framför allt vill jag upp på de längre sträckorna (30+ km) för att känna att jag klarar av det mentalt. När jag i dags läget börjar komma upp kring 20 km börjar hjärnan skicka ut signaler att den vill hem till soffan och dricka varm oboy. 🙂 Även fastän

Jag förstår att du vill komma upp i distanser över 30 km. Men du började löpträna för 8 månader sen och det kan vara tufft för kroppen att öka på dosen så snabbt.
När jag sprang min första mara hade jag löptränat i 13-14 år.

Nja... 13-14 års löpträning krävs nog inte riktigt innan man ger sig på en mara 😉 Den normala rekommendationen är väl att inte öka veckomängden mer än 5% från vecka till vecka för att undvika skador. Skulle tro att du kan öka på distansen på långpasset m

Nej, inte behövs det 13-14 års löpträning innan man springer sin första mara. Själv hade jag väl ingen större tanke på att springa en mara, men såg att Vintermaran skulle gå i Stockholm drygt 1 månad efter LL. Så jag anmälde mej och sprang. En trevarvsban

12