Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur lugnt behöver jag ta det?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har tagit upp löpningen igen efter att ha pausat ett helt år. Två knän som gav upp och hälsporre gjorde att jag tillslut också gav upp och började promenera och cykla istället. Men nu har jag långsamt börjat trappa upp löpningen igen, och det är så jä

Beror väl på vad du har gjort de senaste 10 veckorna. Om det är det enda du har sprungit på 6 månader verkar det dumt.

Nja. Jag har sprungit den senaste tiden. Men det är nog inte mer än kanske tio veckor sen jag gjorde första 5-km rundan. Två pass i veckan i mycket lugnt tempo har jag gjort tills förra veckan när något bara hände och jag sprang som om jag aldrig gjort an

Är orsaken till ömmande knän utredd och behandlade?
Annars finns det kanske risk att problemen återkommer.

Mina knän, ett ömmande och ett löparknä blev bra när jag slutade med drop i skorna, minskade dämpningen och stödet. Det tog dock väldigt lång tid a

Min strategi för att kunna springa mycket/ofta (som jag tycker om) men samtidigt hålla skaderisken nere (haft mycket besvär där) är att hålla mig till stor andel korta & lätta pass. Ibland springer jag snabbt och längre, men inte tillräckligt för att bli

En generell tumregel säger att man inte ska öka distansen med mer än 10% per vecka för att undvika skador osv.

Som kanske är lite väl generell. Det är det ju inga problem att Enstaka veckor springa betydligt mer. Och håller man sig regeln under ett år så lan man öka från 5km till 71 mil/vecka. Och det lär ju ingen palla.

Men visst, under ett par månadres tid kan