Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En i högen av trådar med liknande tema. 🙂

Hur många svenska medborgare (kvinns resp mäns) skulle klara att springa under 35 minuter på 1 mil? Vi kan säga att fårhållanden är perfekta, och vi ger deltagarna 2månader på sig för formtoppning.

Hur många o

På Premiärmilen (Stockholmslopp) våren 2010 var 16 herrar och en dam under 35.

Damen var från stockholm och herrarna verkar vara från stockholm utom vinnaren Patrik Andersson, Hälle IF!
Edit: Damen ovan var Lisa Blommé f.ö.!

Så jag gissar på c:a 160 🙂

Jag vill minnas att ungefär 100 löpare registreras på sub-35 per år. Gissningsvis finns det knappt lika många till som inte sprungit milen på tävling. Så Christers 160 är nog en god gissning.

Bara några enstaka kvinnor i alla fall. Förra året var det 5 som klarade det på 10 000 m banlöpning.

Charlotte Kalla vann ju milen på Lidingö (för det är väl en mil?) på 37.10 2009, vilket får mig att tro att nog en hel del av herrarna i skidlandslaget skulle gå under 35 min på milen om dom nu ville försöka.

Läste någonstans att Anders Södergren har gjort 10k på antingen 30:31 eller 31:30, minns inte helt säkert nu!

Siffrorna som nämnts ovan stämmer, ~100 män och ~5 kvinnor går under 35min på 10.000m bana varje år. Tillkommer gör dock ganska många som sprungit 3000m-marathon på motsvarande sub 35-tider, kanske t.o.m. större antal än de som faktiskt gör milen under 35

<............... En till i sommar 🙂

En fd orienterare klarade i alla fall under 35. Fast eftersom det var Blodomloppet skall man väl ta distansen med en nypa salt. 😀

http://www.vk.se/Article.jsp?article=351975

Go Robert! (t+)