Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninghur mkt vatten?
You need to log in to create posts and topics.

Hur tusan vet man hur mkt vatten man ska dricka innan ett lopp? Förr trodde jag att det bästa var att dricka så mkt vatten som möjligt, men sen läste jag i en tidning att det inte alls är bra att dricka för mkt. Om man ska springa en mil - hur mkt vatten

Ska du bara springa en mil behöver du inte dricka extra mycket. Ät och drick normalt innan loppet, se bara till att du inte äter för tätt inpå.

Generellt är det bra att inte dricka för mycket inför träning eller lopp. Dricker du för mycket innan så komm

Ett enkelt sätt att se så man har en bra vätskebalans innan lopp är att kontrollera så att urinen inte är färgad.

En djuplodning och lite tips från ACSM:
http://www.scf.se/files/%7B8809E05A-E334-42E3-ABA3-52B31B67CB96%7D.doc

Okej ja det låter ju vettigt! 🙂 Tack för infot!

Vet inte hur bra det är egentligen, men om jag känner att jag har druckit för lite under dagen och ska ut och springa, så dricker jag ett glas med Resorb från apoteket nån timme innan jag ger mig ut.

Det är vätskeersättningstabletter i brusform som blan

Det där lät ju jättebra - när man har magsjuka menar jag. Det visste jag inte ens fanns! Ska jag skaffa.
🙂

Jag har alltid Resorb i mitt vätskebälte när jag springer långpass.

Dessutom, med tanke på bakfylla, så kan man dricka ett glas eller två Resorb innan läggdags efter en helkväll...funkar garanterat!

Visst funkar det Sylvia! 🙂 Om det är riktig fest, händer inte så ofta iofs (tur är väl det hihi) så kan jag dricka ett glas under kvällen också - och sen när jag kommer hem. Det känns som en mirakelkur! Sen jag kom på detta har jag knappt varit bakis nå

Bäst man skaffar det där resorb då! 😉

Jag läste i runners world nu ikväll att man kan få vattenförgiftning om man dricker för mkt - att saltena i kroppen slås ut och att man i värsta fall kan dö av det - låter ju inte så jättetrevligt när man tränar för

Mängden måste bero på förutsättningarna, tex hur varmt det är och vad man gör (tränar eller inte).

Påminner mig förresten om ett 0-uppdrag på Chalmers som jag hörde om för många år sedan. En nolla ringde till kommunen och berättade upprört att det stod e