Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Är lite nyfiken, har varit skadad och inte kunnat träna nån som helst löpning på tre veckor. Så nu när jag är frisk och ska börja köra igen går jag naturligtvis och tänker på hur mycket sämre jag har blivit. Har jag tappat allt och måste börja om från scr

Det du har byggt upp en gång är lättare att komma tillbaka till än när man bygger upp kroppen första gången. Typ hjärta, lunr mm.

Ut och prova, men glöm inte att lyssna på kroppen i början.

Du har ju kört med alternativ träning under tiden vilket torde betyda att Du inte tappat nämnvärt mycket, knappt nåt. Det kan till och med ha varit bra med en återhämtningsperiod som gör att Du efter 2-4 "komma-igen-löppass" är på en "högre/bättre" nivå ä

Jag väljer alternativet:

"en mindre försämring av formen som går ganska snabbt att bygga upp igen"

Efter tre veckor utan träning behöver du inte börja från noll! Formkurvan är kanske inte toppad, men din grundkondition har nog inte skadats nämnvärt.
Men fortsätt inte träningen där du slutade, utan börja om lite försiktigt. Det är sällan bra att försök

Cirka 20% sämre.

Vet inte om det stämmer men förr sades det att om man är sjuk två veckor tar det två veckor innan man är tillbaka på samma kapacitet igen.

Har åldern nån betydelse? För egen del känns det som om jag tappat minst 50% under några veckor men så är jag ju ganska gammal också. En viss känsla av att det tar längre tid att komma igen numera också, jämfört med i yngre dagar

Var sjuk i ca 2,5 veckor, Det tog ungefär 4 dagars träning innan jag kände att orken var tillbaka. Så ingen skada skedd här iallafall..

Ina, jag tror absolut att åldern har betydelse. I somras stukade jag foten, kom igång med rehab-träning efter några dagar men fullt återställd först efter en månad. Sedan tog det ytterligare en månad innan formen var helt återställd.

12