Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Rolles gamla tumregel är inte helt fel; att det tar lika lång tid att komma tillbaka som man varit borta, men har man kunnat alternativträna så är man säkert tillbaka mycket fortare. Eller som nån sa här; att det kan till och med vara bra att vara borta e

Jonas: Exakt, det finns tusentals parametrar som har betydelse. Rehab förenklar ju vägen tillbaka, ålder har betydlese och absolut också vilken form man befann sig i nrä uppehållet startade.
Och självklart kan man se det som en återhämtningsperiod.Men det

Den centrala kapaciteten (VO2max - vad det nu är för nåt?) hjärta, lunr, blod m.m. tar lång tid att träna upp men även lång tid att tappa.

Vad gäller den lokala kapaciteten så har jag en kollega som bestämt påstår att kroppen är "jättelat" och börjar bry

Du kommer snart vara tillbaka i form. Jag tycker man ganska fort kommer tillbaka till den form man var i innan en skada/sjukdom/graviditet - mycket snabbare än den tid det tar att förbättra sig därefter!

Dessutom, tre veckor är ju typ ingen tid alls. De

Ina.
Ju äldre ju bättre.

Hade inte på mig joggingskor på 5 veckor.
I helgen kom jag lika långt som vanligt på ett 24H.

Nu är jag ej sprinter - har det betydelse?

PS. Jag är 71 år - kvalificerat gammal enligt svensk nomenklatur.

Ja du K-G, jämfört med dig är jag ju bara barnet, så allt blir kanske bättre med åren i stället 😉 Tänkte kanske mer på att ev. skador tar lite längre tid. Nån sprinter är jag ju inte 🙂

Rent fysiskt tar exakt samma skada längre tid med åren, men då man har mer erfarenheter chansar man nog inte lika vilt.

Det totala blir att det nog går lika fort, dessutom med erfarenheter finner man lättare varianter att hålla resten av kroppen i hyfsad

12