Quote from Guest on 27 September 2012, 10:40En teoretisk fråga:
Om jag kör på en instegscykel med Tiagraväxlar och aluminiumram. Vikt 9 kg. (http://www.specialized.com/se/en/bikes/road/dolce/dolceelitetriple)
Hur mycket skillnad i tid blir det på t.ex. vätternrundan om jag skulle sitta på en dyra
En teoretisk fråga:
Om jag kör på en instegscykel med Tiagraväxlar och aluminiumram. Vikt 9 kg. (http://www.specialized.com/se/en/bikes/road/dolce/dolceelitetriple)
Hur mycket skillnad i tid blir det på t.ex. vätternrundan om jag skulle sitta på en dyra
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 10:50Vätternrundan är ju speciell på tre sätt:
1 Inte speciellt kuperad, man vinner inte så mycket på en lättare cykel
2 Normalt cyklar man i jämn fart, inga accelerationer att tala om, inte så viktigt med en lätt cykel eller lätta hjul
3 Cyklar man i en grupp
Vätternrundan är ju speciell på tre sätt:
1 Inte speciellt kuperad, man vinner inte så mycket på en lättare cykel
2 Normalt cyklar man i jämn fart, inga accelerationer att tala om, inte så viktigt med en lätt cykel eller lätta hjul
3 Cyklar man i en grupp
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 11:08Tror nog att vädret (och andra yttre omständighete) under rundan har en större betydelse för sluttiden än cykelns pris.
Tror nog att vädret (och andra yttre omständighete) under rundan har en större betydelse för sluttiden än cykelns pris.
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 11:15Komponentgrupp resp ram-material gör nog mikroskopiskt med tid. Lättare hjul o bättre däck gör lite - även om det är platt och inga spurter är det ju en del bromsa och accelerera - men väder o vind gör ju mycket mer.
Förutom viss hjul/däck-vinst är det
Komponentgrupp resp ram-material gör nog mikroskopiskt med tid. Lättare hjul o bättre däck gör lite - även om det är platt och inga spurter är det ju en del bromsa och accelerera - men väder o vind gör ju mycket mer.
Förutom viss hjul/däck-vinst är det
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 11:24Det låter kanoners!! Då planerar jag inte någon uppdatering utan lägger pengarna på träningsläger istället:-)
Det låter kanoners!! Då planerar jag inte någon uppdatering utan lägger pengarna på träningsläger istället:-)
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 11:26Men hjulen kan du säkert uppgradera till finhjul med tub.
Men hjulen kan du säkert uppgradera till finhjul med tub.
Quote from Elias Engqvist on 27 September 2012, 11:28Iofs gör nog inte komponenterna i sig att det tar så många sekunder kortare tid - om inte ...
Är det inte större risk för kedjetrassel med billiga komponenter?
Iofs gör nog inte komponenterna i sig att det tar så många sekunder kortare tid - om inte ...
Är det inte större risk för kedjetrassel med billiga komponenter?
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 11:30Ja, lite hjul kan det nog bli och ändå få pengar över till Träningsläger.
Ja, lite hjul kan det nog bli och ändå få pengar över till Träningsläger.
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 11:32Ja, men ska du ändå köpa finhjul så kostar de en del. Det brukar finnas fynd att göra om man letar.
Ja, men ska du ändå köpa finhjul så kostar de en del. Det brukar finnas fynd att göra om man letar.
Quote from Funbeat user on 27 September 2012, 11:34Jag får undersöka det där. Ta en tur till Racerdepån och prata med Janne Karlsson. Han borde ha koll om någon.
Jag får undersöka det där. Ta en tur till Racerdepån och prata med Janne Karlsson. Han borde ha koll om någon.